Läsande förebilder 1
Heidi Enbacka jobbar som producent för Read Hour-
kampanjen vid Barn- och ungdomsstiftelsen. Kampanjen började i Finland 2019 och sprider sig nu vidare i Norden. Heidi har en master i pedagogik från Helsingfors universitet och har jobbat inom tredje sektorn för att främja barns och ungas mångsidiga kunskaper genom nätverkssamarbete med företag och organisationer. Read Hour är en läskampanj som vill uppmuntra alla, speciellt barn och unga, att stanna upp och läsa en timme den 8 september varje år. Dagen är också den internationella läskunnighetsdagen som instiftats av Förenta nationerna. Read Hour vill nå ut till barn och unga, och därför samarbetar vi med hundratals influencers och kända personer. Dessa förebilder har makt att påverka ungdomars attityd gentemot läsning. Genom ett positivt förhållningssätt vill kampanjen lyfta fram olika former av texter och berättelser. Att delta i Read Hour är ett sätt att främja de globala hållbarhetsmålen och Agenda 2030. Kampanjen jobbar nämligen för att förstärka läskunskapen och att göra läsningen till en gemensamt upplevd erfarenhet. Read Hours budskap är att all läsning är värdefull och nyttig, oavsett hur mycket tid man lägger på det eller vilket format man föredrar att läsa. Read Hour startade i Finland 2019 och har sedan dess synts och hörts i såväl tv, radio, digital och tryckt media samt som reklam. Read Hours breda samarbetsnätverk, med såväl offentliga som privata aktörer, har möjliggjort denna spridning. Read Hour inkluderar även evenemang och material för skolor och bibliotek. Read Hour har också jobbat med sociala medier, speciellt genom att få influencers, populära idrottsstjärnor och kulturprofiler att delta i kampanjen som läsande förebilder. Läsande förebilder är viktiga för unga som skapar sin identitet och söker inspiration under sin fritid. Därför är vi glada att vi fått hundratals influencers att dela Read Hours budskap i sociala 15 Foto: Ida Kalliosaari