Läsande förebilder 1
Roel van Steensel Den tredje och sista slutsatsen
är intressant med avseende på sistnämnda resultat: Vi kom fram till att program som gav differentiering, det vill säga program där aktiviteterna skräddarsyddes efter de deltagande familjernas situation och behov, hade störst effekt. Ett exempel är en intervention utformad av Boyce m.fl. (2010), där utbildarna tog fram en bok tillsammans med familjerna, baserad på historier som föräldrarna berättat, familjerutiner och kulturell bakgrund. Boken skrevs på familjernas hemspråk och användes under programaktiviteterna. Antalet program som möjliggjorde differentiering var dock begränsat: bara 9 av de 56 programmens aktiviteter erbjöd möjligheten att anpassa programaktiviteterna till enskilda familjer. Reading Express: Effekter av ett nederländskt läskunnighetsprogram för familjer Under 2019 genomförde jag och en kollega en effektstudie av ett populärt nederländskt läskunnighetsprogram för familjer: Reading Express (Broens & Van Steensel 2019). I Reading Express, som riktar sig till barn i åldersspannet 2–8 år, gör volontärer hembesök hos familjer med låg socioekonomisk status eller invandrarbakgrund varje vecka under en 20-veckorsperiod. Under dessa hembesök tar volontärerna med sig barnböcker till familjerna, läser för barnen och försöker engagera föräldrarna i sina barns läsutveckling. Programmet inbegriper även ett biblioteksbesök. Under 2021 deltog över 5000 familjer på över 400 platser runt om i Nederländerna. I vår effektstudie jämförde vi två grupper av barn: barn som deltog i Reading Express (experimentgruppen) och barn som stod på väntelistan för att delta (kontrollgruppen). Vi undersökte effekterna på två variabler: barns förståelserelaterade förmåga samt läsmiljön i hemmen (HLE). För att bedöma förmåga delade vi ut två tester: ett ordförrådstest och ett textförståelsetest (båda på nederländska). För att bedöma läsmiljön i hemmen utförde vi en föräldraintervju, under vilken vi delade ut ett frågeformulär som innehöll frågor om förekomsten av gemensam läsning. Vi bad också barnen att besvara ett igenkänningstest för bokomslag, vilket ger en indikation på deras exponering för barnböcker 2 . 2. Ett sådant test visas ett antal barnboksomslag för barn. Några av dem är äkta, några är falska. Barnen ombeds att ange vilka omslag de känner igen. Ett resultat beräknas genom att subtrahera procentsatsen av felaktigt igenkända falska omslag från procentsatsen av korrekt igenkända äkta omslag. 62