Läsande förebilder 1
Booksnaps och boktrailers – så kan du jobba! Esca
pe room då, vad är det? Många tänker nog att det handlar om att man blir inlåst i ett rum och att man inom en viss tid ska lösa ett antal problem för att kunna ta sig ut ur rummet. Och egentligen är det samma grundprincip i ett digitalt escape room. Skillnaden är bara att man i detta sammanhang genomför allt digitalt, alltså i ett digitalt rum. I rummet ställs man inför ett problem och för att lösa det måste man svara rätt på ett antal gåtor eller frågor. Svaren skrivs in i det digitala program som används. Efter varje rätt svar kommer man ett steg närmare lösningen och kan till slut ta sig ut ur det digitala rummet. I detta sammanhang tänker jag att ett escape room ska handla om en bok, en karaktär eller en miljö från en bok. Kanske får deltagarna hjälpa Percy Jackson att ta sig från halvblodslägret, följa med Jim Hawkins till Skattkammarön eller vara hjälpreda åt Morrigan Crow i Nevermoor. Att skapa escape rooms är inte så svårt. Man kan exempelvis använda Bird Escape, Google Formulär eller Microsoft Onenote. Är man osäker på hur man skapar egna escape rooms finns det flera steg för steg-manualer på nätet. Det finns också många färdiga escape rooms som man kan inspireras av. Genom min föreläsning och denna text hoppas jag att du fått idéer som du kan ta med dig till din egen verksamhet. De digitala medierna och verktygen kan bredda deltagandet, skapa nya former av läsargemenskaper där boken, läsningen och samtalet står i fokus samtidigt som medierna och verktygen hjälper till att stimulera och utveckla läsintresse. Källor Edvardsson, Jenny (2019). Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg. Lund: Studentlitteratur. Edvardsson, Jenny (2020). Digitala kompetens i svenskundervisningen. Klassrumsnära exempel. Lund: Studentlitteratur. Edvardsson, Jenny (2021). Guide till boksamtal med digitala verktyg. Arbeta för att utveckla elever läsförmåga och läslust. Lund: Vilja förlag. Gunter, Gelenda & Kenny, Robert (2008). ”Digital Booktalk: Digital media for relucant readers” i Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, hämtad från: citejournal.org/volume-8/issue-1-08/current-practice/digital-booktalk-digital-media-for-reluctant-readers. 39