Läsande förebilder 1
Fokusbibliotekarie Ida Ross har arbetat som skolb
ibliotekarie i cirka 18 år. Hon arbetar på Vallastadens skola sedan 3 år tillbaka. Förstelärare i fritidshem Caroline Willneborn har arbetat som fritidspedagog i cirka 20 år och har arbetat på Vallastadens skola sedan 2017. Vallastadens skola fick utmärkelsen Årets skolbibliotek 2021. I motiveringen vill juryn särskilt lyfta fram det samarbete som etablerats mellan skolbiblioteket och fritidshemmet. Den här presentationen handlar om hur fritidshemmen på grundskolan hittat samverkansformer med skolbiblioteket. Vårt gemensamma huvudsakliga uppdrag är att hjälpa eleverna till en ökad måluppfyllelse. Det är viktigt att nå eleverna på deras fritidstid. Vi har utvecklat en samverkansform som är organiserad och som det finns tankar bakom. Caroline Willneborn menar att barn inte har någon av- och påknapp när det kommer till om de är mottagliga för nya kunskaper eller tillägnande av nya erfarenheter. De är påkopplade under hela sin vakna tid. Pedagogerna som arbetar på fritidshemmet utgår från detta och drar nytta av det. I läroplanen står det att fritidshemmet ska komplettera skolan i elevernas lärande men också erbjuda meningsfull fritid. Så hur utmanar vi eleverna i att lära nytt men samtidigt få återhämtning under sin fria tid? I Linköpings kommun finns en organisation med en fokusbiblioteksmodell där fokusbibliotekariens uppdrag innebär att vara en pedagogisk stöttning för elever och pedagoger utifrån tre huvudsakliga målsättningar: 27 Foto: Privat Foto: Privat