Läsande förebilder 1
Ida Ross och Caroline Willneborn • vara en integr
erad del av skolans verksamhet • främja god läsutveckling • utveckla informationskompetens På Vallastadens skola innebär det att fokusbibliotekarien deltar i hela skolans verksamhet från skoltid till fritidstid i planering och aktiviteter. Att främja god läsutveckling i samverkan med fritids handlar om att väcka läslust och se läsningen som en del av en meningsfull fritidsaktivitet. Vidare – att utveckla informationskompetens i samverkan med fritids kan handla om digitalisering och säkerhet på nätet som exempelvis i datorspel, sociala medier samt programmering med Scratch Jr. Vallastadens skola är en ganska ny skola i ett nybyggt område nära Linköpings universitet. Skolan består av en grundskola årskurs F–6 med 211 elever och en grundsärskola med årskurs 1–9 med 63 elever. Vi har fritidshem på både grundskolan och grundsärskolan. Skolan är ännu inte fullt utbyggd i de äldre årskurserna. Vallastadens skola har olika elevgrupper som vi anpassar oss till i vår undervisning. Här arbetar vi gemensamt med lågaffektivt be-mötande, tydliga strukturer, bildstöd och anpassningar både individuellt och på gruppnivå. Därför har vår roll som förstelärare på fritidshem och skolbibliotekarie också fått en annan betydelse. I praktiken betyder det att eleverna möter samma förhållningssätt, bildstöd och anpassningar oavsett om de är i klassrummet, biblioteket eller på fritidshemmet. På grundskolans fritidshem finns två avdelningar, Molekylens fritidshem och Atomens fritidshem. Fritidsavdelningen för de yngre eleverna F–1 har lite över 80 inskrivna elever, medan fritidsavdelningen för de äldre eleverna i årskurs 2–6 har cirka 70 elever. ”Att främja god läsutveckling i samverkan med fritids handlar om att väcka läslust” 28