Läsande förebilder 1
Roel van Steensel Figur 1 Genomsnittliga läsförst
åelseresultat sedan 2013 för nederländska elever (blå linje), alla länder som deltar i Pisa (gul linje linje) och elever inom EU (rosa linje) 540 513 511 507 479 494 508 503 492 489 494 493 499 596 498 493 489 492 485 460 2003 2006 2009 2012 2015 2018 Effekter av läskunnighetsprogram för familjer Vad vet vi om effekterna av läskunnighetsprogram för familjer? Nyligen genomförde jag och några kollegor en stor, internationell översiktsstudie, en så kallad metaanalys, av utfallet av läskunnighetsprogram för familjer (Fikrat-Wevers m.fl. 2021). I denna metaanalys försökte vi besvara två frågor: 1. Bidrar läskunnighetsprogram för familjer till framväxande läskunnighet hos barn från familjer med låg socioekonomisk status? 2. Om dessa program är effektiva: Vilka program fungerar bäst? Vi sammanfattade resultaten av 48 kvasiexperimentella studier, som täckte 56 olika versioner av program. Baserat på dessa resultat beräknade vi genomsnittliga effekter av två typer av framväxande läskunnighet: förståelserelaterad förmåga, till exempel ordförråd och textförståelse, och kodrelaterad förmåga, till exempel bokstavskännedom och fonologisk medvetenhet, det vill säga förmågan att identifiera och manipulera ljud. 60 Genomsnittliga resultat