Läsande förebilder 1
Roel van Steensel är professor i läsbeteende vid
Vrije Universiteit i Amsterdam och lektor i utbildningsvetenskap vid Erasmusuniversitetet i Rotterdam. Roel van Steensels forskning fokuserar på barns läsutveckling från förskoleåldern upp i ungdomsåren samt på vilken roll familjen och skolan spelar i barns läsutveckling. Bakgrund År 2019 publicerades resultaten av Pisaundersökningen. Pisa (Programme for International Student Assessment) är en stor, internationell studie som jämför skolprestationer hos 15-åringar i olika länder världen över. För Nederländerna blev resultatet något av en besvikelse (Gubbels m.fl. 2019). Undersökningen visade att nederländska ungdomars läsprestationer hade försvagats avsevärt det senaste årtiondet (se figur 1). Nederländska elevers resultat ligger nu markant under EU-genomsnittet. Dessutom riskerar ungefär en fjärdedel av de nederländska eleverna att lämna skolan med låg läskunnighet. Deras resultat ligger under nivå 2 i Pisa, vilket är en tröskelnivå för läsförståelse; elever som inte uppnår denna nivå har för låg läsförmåga för att fungera tillfredsställande i skolan och samhället. Till följd av Pisaresultaten har den nederländska regeringen investerat i åtgärder för att förebygga och åtgärda låg läskunnighet. Dessa planer har förverkligats i en så kallad läsoffensiv (Reading Offensive) (Van Engelshoven & Slob 2019). En del i denna läsoffensiv är att stärka föräldrars roll i sina barns tidiga läsutveckling genom att investera i program som stimulerar läsmiljön i hemmen (home literacy environment, HLE). I Nederländerna har olika sådana program utvecklats och genomförts genom åren. Några välkända exempel är Bookstart och Reading Express. 59 Foto: Privat