Läsande förebilder 1
Fredrik Zimmerman undersökningar som ”har funnit
bevis på ett starkt samband mellan läsvanor och Pisaresultaten inom naturvetenskap och matematik, och det finska systemet med tidigt ingripande i läsning, skrivning och matematik i specialundervisning drar nytta av denna koppling.” Till skillnad från andra nordiska länder hamnar få elever i Finland i specialundervisning på grund av social problematik. Nordiska forskare som studerat detta fenomen skriver följande: ”En orsak till detta kan vara det finska specialundervisningssystemet som minskar orsaken till beteendeproblem med sitt starka fokus på tal, läsning och skrivning. Dessa faktorer kan vara den verkliga orsaken till beteendeproblem i ett senare skede i elevens skolkarriär. Därför kan det vara så att en bieffekt av tal- och språkträning är en minskad mängd beteendeproblem.” (Sarromaa Hausstätter & Takala 2011 s. 277). Sammanfattningsvis verkar tidiga stödåtgärder gällande språket hjälpa pojkar att klara sig bättre i alla skolämnen och det hindrar ett regelbrytande problembeteende i senare åldrar. Källor Andréasson A. & Sandell Ring A. (2021). Ordförrådets betydelse för språk-, läs- och skrivutveckling. Hämtat 2021-06-09 från: www.skolverket.se/ download/18.645f1c0e17821f1d15c3829/1623222894776/artikel-5-ordforradets-betydelse-2.pdf. Barkeman E. (2018). Så lär sig nyanlända svenska på två år. Hämtat 202106-09 från: www.forskning.se/2018/09/06/sa-lar-sig-nyanlanda-svenska-patva-ar. Borge A.I.H. (2011). Resiliens: risk och sund utveckling (2:a reviderade, uppdaterade och utökade upplagan). Lund: Studentlitteratur. Dörnyei Z. & Ushioda E. (2011). Teaching and researching motivation (2:a upplagan). Harlow, England: Longman/Pearson. FOS (2020a). Specialundervisning (2020). Tabellbilaga 8. Grundskolelever som fått specialundervisning på deltid från läsåret 2001–2002 till läsåret 2018–2019. Hämtat 2021-05-27 från www.stat.fi/til/erop/2019/ erop_2019_2020-06-05_tau_008_sv.html. FOS (2020b). Specialundervisning 2020.Tabellbilaga 6. Elever med särskilt stöd i grundskolans årskurser 1–9 och inom tilläggsundervisning efter lärokurser i läroämnen 2019. Hämtat 2021-05-27 från www.stat.fi/til/ erop/2019/erop_2019_2020-06-05_tau_006_sv.html. 24