Läsande förebilder 1
Aleksis Salusjärvi Textens kvalitet har ingen bet
ydelse utan det viktigaste är att man utmanar sig själv med texten. Rapplyrik fungerar alldeles utmärkt här – och oftast betydligt bättre än andra texter. Hur svara på frågan ”So what?” En av de viktigaste utmaningarna med unga som förhåller sig negativt till läsning är frågan: ”So what?” När vi säger till en människa vad hen bör göra (borsta tänderna, motionera, äta hälsosamt) brukar det leda till en stenhård motfråga: ”Och? Vad spelar det för roll?” Det är uppenbart att vi i västländerna inte har lyckats besvara denna fråga, eftersom läskunnigheten polariseras överallt. Framför allt har vi misslyckats i Finland, eftersom skillnaderna i fråga om läskunnighet är störst i världen just i Finland. Svag motivation kan förbättras på följande sätt: 1. Man ska kunna ge skäl för varför läskunskaper är viktiga på ett sätt som är förståeligt för ungdomarna. Utvecklingen av textkunskaperna ska fylla ett konkret behov i ungdomarnas liv. Arbete med texter ska vara målinriktat. 2. Texter som man arbetar med ska ha så nära koppling till ungdomars eget liv som möjligt. De ska redan från början kunna identifiera vad texten handlar om och vara insatta i ämnet. När man ser att texten handlar om sådant som man är bekant med, på ett sätt som motsvarar ens egen uppfattning om ämnet, blir det lättare att stå ut med det besvärliga med läsning. 3. Läsningen ska stödja de ungas egen identitet. Varje människa har sin egen självrespekt och självförståelse. Unga med svaga läskunskaper vill inte identifiera sig med sina studieresultat och framstå som sämre än andra. Identitet som stöds öppnar upp möjligheter till jämlikhet och då kan man komma över problem som orsakas till exempel av dyslexi. 4. Sist och slutligen är det fråga om det som leder till fin poesi. En fin dikt beskriver världen på nära håll, som om man skulle se allt för allra första gången. Goda textkunskaper förutsätter goda observationer, och det är desto lättare att göra goda observationer ju mer bekant man är med det aktuella ämnet. 82