Läsande förebilder 1
Barnkonventionen i praktiken: Bokstart i Örnsköld
svik En grundtanke med projektet var även att all personal runt barnen skulle kompetenshöjas när det handlar om barns språkutveckling och högläsning för att kunna inspirera vårdnadshavare med hjälp av gåvoboken, oavsett om arbetsplatsen är inom barnhälsovården, förskolan eller biblioteket. Med syfte att skapa handledningar och ta fram metoder och språkutvecklande aktiviteter som fungerar i förskolan skapades en arbetsgrupp med förskollärare från några av kommunens förskolor. Arbetet utgick från Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, samt barnkonventionen. Förskollärarna provade de aktiviteter som föreslogs i handledningarna för att säkerställa att dessa verkligen fungerar i praktiken, vilket medförde att även barnen i förskolan var delaktiga under arbetets gång. När så handledningarna var färdiga blev nästa steg att ha utbildningsinsatser för förskolepersonalen genom inspirerande workshops. Nätverkets tanke var att genom att pedagogerna fick prova de aktiviteter som sedan skulle utföras i barngruppen kunde ett lärande och en större förståelse för de valda aktiviteterna skapas. En första uppskattad omgång workshops hanns med innan pandemin slog till. Det innebar att det andra året av projektet fick nya vägar provas genom att det skapades digitala presentationer som förskolorna kunde ta del av och arbeta med – något som även det bemötts positivt eftersom förskolorna har kunnat arbeta med det under arbetslagstid och inte behövt sätta in vikarier för att kunna delta vid inspirationstillfällena. I de handledningar som utformats har en målsättning varit att barnens röst ska höras, barnen ska få vara delaktiga och komma med egna förslag, det vill säga aktiviteterna görs tillsammans med barnen – inte för barnen. När pedagogerna ställer öppna frågor vid aktiviteterna skapas en miljö där barn har inflytande. Barn blir lyssnade till, de får talutrymme och de tränar sig i att lyssna till andra. Då skapas ett arbetssätt där barns språk utvecklas och stärks, barnets sociala och kommunikativa utveckling stöttas och det ger i sin tur möjlighet att utvecklas till en demokratisk medborgare. Nu är projekttiden slut och en rolig, stimulerande, lärorik samverkan mellan Bokstartsnätverket, barnhälsovården och förskolan har tillsammans skapat en hållbar, långsiktig arbetsmodell som kommer att kunna fortgå även när de som varit nyckelpersoner under projekttiden inte arbetar kvar. 43