Läsande förebilder 1
Tre perspektiv I USA har bibliotekarier och ämnet
biblioteks- och informationsvetenskap arbetat med frågor om professionens homogenitet, vithetsnormer och inkludering respektive exkludering sedan 1970-talet. Där finns initiativ kring att utveckla bibliotekens bestånd och samlingar som kan spegla olika demografiska användargrupper och medborgerliga intressen. Det finns även etablerade nätverk för studenter och yrkesverksamma med icke-vit bakgrund. I Sverige har diskussionerna kring normer tagit fart under 2010-talet. Forskare som Ola Pilerot och Jenny Lindberg har inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap riktat en kritisk blick mot hur synen på informationskunnighet rymmer västerländska eller rent av imperialistiska intressen. Många yrkesverksamma bibliotekarier har arbetat aktivt och framgångsrikt med normkritik och inkludering, exempelvis när det gäller hbtqia+. På området kring nationella minoriteter, mångspråk, etnicitet och rasifiering finns det fortfarande mycket att göra. I grunden handlar frågan om allas rätt till mänsklig värdighet och ett värdigt liv. Människovärdes-principen behöver genomsyra alla våra offentliga verksamheter. Människovärdet är enligt professor Erik Blennberger ”högt, lika för alla och givet utan meriter”. Det betyder i praktiken att varje organisation och person behöver se över sin etiska hållning och utveckla en bred repertoar för att kunna möta varandra. Ett gott exempel är Botkyrka kommuns bibliotek, som efter att ha gått igenom kommunens kvalitetsundersökningar lyfter fram bemötandefrågor som centrala – bemötandet dels internt på arbetsplatsen, dels gentemot besökare och användare. Ett jämlikt bemötande förutsätter enligt Blennberger att ”man ger sig själv ett högt /människo/värde och ser samma värde hos dem man möter” (s. 95 f). I Botkyrka har man bland annat arbetat med Länsstyrelsen Stockholms EU-finansierade projekt Vidga normen för att komma åt svåra frågor om hudfärgens betydelse på arbetsplatsen. Det är ett långsiktigt arbete som innebär att synliggöra, sätta ord på och hantera svåra erfarenheter bland medarbetare och i relationen till bibliotekets användare. 76