Läsande förebilder 1
Jenny Edvardsson deltagare. Så har skett när Ibby
Sverige bjudit in till timmeslånga boksamtal kring en barn- eller ungdomsbok. Deltagarna har varit bosatta från norr till söder och från väster till öster. Intresset för en specifik bok har gjort att alla samlats i ett digitalt videomöte för att dela med sig av sin läsning. Ett digitalt boksamtal behöver inte bara genomföras som ett videosamtal. Det kan också genomföras i skrift, exempelvis genom inlägg som kommenteras i en sluten Facebookgrupp. På detta sätt kan fler delta, eftersom man inte är beroende av ett specifikt datum och klockslag. Det är ett upplägg som jag själv använt mig av i Den digitala bokcirkeln, en cirkel för blivande och verksamma lärare och bibliotekarier. Ett annat sätt att dela med sig av sin läsning är att använda booksnaps. Det som behövs är en mobiltelefon eller en dator med kamera, en avatar (alltså en figur som får representera dig själv) och ett program eller tjänst som tillåter att du lägger till text på ditt foto. Denna funktionalitet finns i dag inbyggd i alla moderna mobiltelefoner. Du tar ett foto på sidan eller bokomslaget, lägger till en kommentar kring din läsning och ser till att lägga in din avatar. Din booksnap delar du sedan med dina vänner eller, som i skolan eller på biblioteket, på en bestämd digital anslagstavla. Din och övrigas booksnaps kan sedan bli utgångspunkt för ett samtal om boken. Under de senaste åren har det även blivit inne med boktrailers. En boktrailer kan ses som en kort filmad introduktion till en bok. Dessa kan man skapa själv eller låta elever eller biblioteksbesökare skapa för att sammanfatta och eller tipsa om den bok som de läst. För att skapa en trailer kan man använda exempelvis iMovie, som är ett animeringsprogram eller kameran i en modern mobiltelefon. Genom att skapa trailern får läsarna möjlighet att prata om den lästa boken (Vad ska vara med i trailern? Vilka karaktärer och scener är viktiga?), iscensätta boken eller delar av bokens handling i en annan framställningsform, alltså från tryckt text till film, och tipsa om den. Det har visat sig att boktrailers kan vara läsfrämjande. Trailern kan skapa nyfikenhet för boken samtidigt som den gör läsaren mer benägen att läsa klart den valda boken (se exempelvis artikeln Digital Booktalk: Digital media for relucant readers). 38