Läsande förebilder 1
Jenny Edvardsson är lärare, författare och förelä
sare. Hon brinner för barns och ungas läsning och försöker på olika sätt arbeta läsfrämjande. Hon ansvarar för ungdomsboksurvalet i Kulturrådets Barnoch ungdomsbokskatalog, delar med sig av sin läsning på Instagram under aliaset @jennypedago, driver Den digitala bokcirkeln på Facebook och ansvarar för Ibby Sveriges digitala boksamtal. Hur kan man arbeta läsfrämjande med digitala medier och verktyg? Det var min utgångsfråga när jag under läsfrämjandeträffen 2021 fick möjlighet att dela med mig av konkreta tips och exempel. Jag berättade om digitala bokcirklar, digitala boksamtal, booksnaps, boktrailers och escape rooms. Många av exemplen hämtades från min egen praktik och från de handböcker som jag skrivit för blivande och verksamma lärare och bibliotekarier (se referenslistan i slutet). Nu får du möjlighet att ta del av min föreläsning genom den här texten. Jag tror att digitala medier och verktyg kan användas för att stimulera och utveckla läsintresse och ge möjlighet till att möta nya deltagare och läsare. Jag tror också att en gemensam läsning eller gemensamma aktiviteter kring det lästa kan stimulera och utveckla läsintresse. I dag när många av oss genom coronapandemin också tvingats till att begränsa antalet fysiska möten har det digitala öppnat upp för nya möjligheter. Här är exempelvis de digitala bokcirklarna och de digitala boksamtalen lösningen för dem som vill få samtala med andra om böckerna de läst. För att skapa digitala bokcirklar och digitala boksamtal behövs en bok och en digital plattform eller ett digitalt verktyg. Facebook, Teams, Zoom och Google Meet kan exempelvis användas. Denna form av bokcirklar och boksamtal kan bredda deltagandet. Människor som i vanliga fall inte besöker biblioteket eller har svårt att ta sig till en bestämd plats ett bestämt datum för att ha ett samtal kan hitta till den digitala mötesplatsen och bli en aktiv 37 Foto: Johan Lindvall