Läsande förebilder 1
Aleksis Salusjärvi är en finländsk journalist och
litteraturkritiker. Han har lyckosamt jobbat med att få läsobenägna unga killar att hitta rätt i livet via läsningen. Sedan 2016 har jag sysslat med undervisning i läskunnighet för ungdomar som är negativt inställda till läsning. Vi började vårt arbete på läroanstalter för elever i åldersgruppen 16–19 år på olika håll i Finland och arbetet utvidgades snabbt till andra åldersgrupper. För närvarande ingår jag i ett multiprofessionellt team och undervisar ungdomar mellan 13 och 29 år. Vår huvudsakliga målgrupp är unga som marginaliserats eller riskerar att marginaliseras. Vi har särskilt aktivt undervisat unga med brottslig bakgrund. Det är uppenbart att unga som undviker att läsa gör så för att de inte tycker om att läsa. Ungdomar som inte tycker att läsning är roligt eller givande anser att läsning inte angår dem. Till följd av detta blir de underpresterare. Deras möjligheter att klara sig i samhället försvagas och till sist hamnar de helt på glid. De saknar läskunskaper och de identifierar inte läskunskapen som en fråga om överlevnad, eftersom de har fått lära sig att läsning borde vara roligt. Mitt förhållningssätt är mer pragmatiskt: Jag anser att textkunskaper är som att läsa trafikmärken. Det spelar ingen roll huruvida vi tycker om det eller inte. Vad som är viktigare är att läskunskaper är en förutsättning för att vara subjektiv. Det handlar om en konkret färdighet med vilken en människa kan göra sig förstådd. Jag är relativt säker på att det är ett av människans viktigaste behov. Om man inte kan göra sig förstådd kan man inte bemöta andra människor. Det är fråga om ord och meningar. Läskunnighet hjälper oss uttrycka våra tankar på ett förståeligt sätt. Genom läskunnighet förstår vi oss själva. Tack vare läskunnighet kan vi också uttrycka våra tankar för andra, och ju bättre vårt språkbruk är, desto mer komplicerade tankar kan vi förmedla till andra. Allt detta hjälper oss att bli förstådda av andra. 81 Foto: Privat