Läsande förebilder 1
Gift Blessing jobbar som artist, låtskrivare, krö
nikör och föreläsare inom personlig utveckling. Han är bland annat känd för sin medverkan i programmet Talang (2021) i TV4. Här får du läsa om när han tabbade sig ordentligt i tv-programmet Malou efter tio. ”En av dina författare är en världsberömd klassiker, Dostojevskij. Om du försöker hitta svaret på vad han försökte förmedla?” frågade Malou von Sivers. ”Han försökte förmedla ett budskap om kärlek. Om en väldigt djup kärlek. Det grekiska begreppet är agepo” svarade jag. Hoppsan! En miss! Jag skulle säga agape. Inte agepo. Ajdå! Min främsta regel för intervjuer är att låtsas att de inte är intervjuer utan snarare vanliga konversationer. På så sätt kan jag komma in i ett så kallat flowtillstånd och svara fritt i mina svar. Men den här gången tabbade jag mig ordentligt och störde mitt flow. ”Agepo … agape … agepo … agape.” Vad är agape egentligen? Och vad var det Dostojevskij försökte förmedla? Jag tror svaret finns att hitta i en scen i Dostojevskijs Bröderna Karamazov, nämligen legenden om storinkvisitorn. Legenden författas av den intellektuella och ateistiska skeptikern Ivan Karamazov, som berättar om den för sin fromme lillebror Alyosha i en religiös argumentation. Legenden utspelas i Sevilla på 1500-talet där Jesus Kristus vandrar längs esplanaderna med ”ett stilla leende av oändligt medlidande” och sprider ett tilldragande ljus av kärlek. Han kommer till stadens katedral och blir upptäckt av storinkvisitorn som befaller vakterna att fängsla honom. Storinkvisitorn skäller ut Jesus för att ha lämnat människan med den omöjliga bördan att försöka efterlikna honom. Han påstår att människan är för svag för att leva rättfärdigt, och att kyrkan har tagit på sig ansvaret att korrigera Jesus misstag och lätta på den existentiella bördan. Anklagelsen fortsätter i samma stridiga stil tills Jesus reser sig och sakta kysser storinkvisitorns blodlösa läppar. 67 Foto: Daniel Kwon