Läsande förebilder 1
Roel van Steensel Slutsats I denna text har jag v
isat att det är givande att uppmuntra föräldrar att vara läsande förebilder för sina barn, genom program som stimulerar läsmiljön i hemmen. Baserat på en översikt av den internationella forskningslitteraturen drog jag och mina kollegor slutsatsen att läskunnighetsprogram för familjer har positiva effekter på den framväxande läskunnigheten hos barn från familjer med låg socioekonomisk status. Barn verkar särskilt gagnas av ett riktat tillvägagångssätt, vilket även gör det möjligt att anpassa programaktiviteterna till de enskilda familjernas situation och behov. Intressant nog så erbjöds den senare möjligheten endast i ett litet antal program. Positiva effekter återfanns även i en studie av Reading Express, ett populärt nederländskt läskunnighetsprogram för familjer. Deltagande i detta program ledde till en ökning i textförståelse och i aspekter av läsmiljön i hemmen i form av förekomsten av gemensam läsning och exponering för böcker. Förbättringen av läsmiljön i hemmen bibehölls över tid men ökningen i textförståelse gjorde det inte. För att göra effekterna mer hållbara kan andra sätt att stödja familjer eftersökas. En möjlighet är att söka efter ytterligare sätt att skräddarsy program till enskilda familjer. Källor Boyce L. K., Innocenti M. S., Roggman L. A., Norman V. K. J. & Ortiz, E. (2010). Telling stories and making books: Evidence for an intervention to help parents in migrant Head Start families support their children’s language and literacy. Early Education and Development, 21(3), 343–371. Broens A. & Van Steensel R. (2019). Werkt de VoorleesExpress? Effecten op woordenschat, verhaalbegrip en de geletterde thuisomgeving [Does Reading Express work? Effects on vocabulary, story comprehension, and the home literacy environment]. Stichting Lezen. Fikrat-Wevers S., Van Steensel R. & Arends, L. (2021). Effects of family literacy programs on the emergent literacy skills of children from low-SES families: A meta-analysis. Review of Educational Research, 91(4), 577–613. Gubbels J., Van Langen A. M. L., Maassen N. A. M. & Meelissen M. R. M. (2019). Resultaten PISA-2018 in vogelvlucht [Results PISA-2019: An overview]. Twente University. Van Engelshoven I. & Slob A. (2019). Brief aan de Tweede Kamer inzake het Leesoffensief [Letter from the Ministers of Education to Parliament concering the Reading Offensive]. OCW. 64