Läsande förebilder 1
Ida Ross och Caroline Willneborn Vi har i bibliot
eket för fritids haft bokbio, det vill säga högläsning av bilderböcker. Syftet har varit att välja en bok som ger en stunds avkoppling och läslust, eller så kan boken gärna vara kopplad till ett temaområde som fritids arbetar med. Inför höstlovet var temat Idrott och läsning, vilket passade bra med en bokbio om olika idrotter. Egna lässtunder är en annan aktivitet som finns med i planeringen. Eleverna får möjlighet till eget läsande som avkoppling och kan sätta sig i biblioteket på en skön soffa eller på en sittsäck. Vidare tips på aktiviteter är miniföreläsningar med boktipspresentationer av någon speciell författare och dess böcker. Efter en sådan miniföreläsning har eleverna möjlighet att gå ner till biblioteket. På årets höstlov genomförde fritidshemmen spa för sina elever. Eleverna kunde välja på en mängd aktiviteter, till exempel fotbad, manikyr, massage eller yoga. Nytt för i år var aktiviteten bokgympa i samverkan mellan skolbiblioteket och fritidshemmen. Idén till bokgympa kom från årets tema på läslovet om idrott och läsning. Gallrade böcker från skolbiblioteket samlades in i förväg i varierad storlek och vikt. Eleverna valde var sin bok som de genomförde styrkeövningar med. Det var övningar med utfallssteg, axelpress och jägarvila. De yngre eleverna på fritidshemmen fick som uppvärmning leka ”Kom alla mina böcker” och de äldre eleverna hade en stafettlek där det var boken som skulle växlas. Aktiviteten bokgympa genomfördes i idrottshallen med fartfylld och inspirerande musik. I samverkan mellan biblioteket och fritidshemmen har vi aktiviteter som handlar om digitalisering och säkerhet på nätet. Det handlar exempelvis om hur skapar du ett säkert lösenord och hur du är säker på nätet. Vi har aktiviteter i programmering med Scratch Jr. Eleverna introduceras i Scratch Jr och arbetar praktiskt både tillsammans och enskilt med att skapa egna sagor. Alla dessa konkreta aktiviteter är även kopplade till läroplanens mål som handlar om digitala verktyg, språk och kommunikation samt estetiska uttrycksformer – och framför allt målet i läroplanen att öka elevernas måluppfyllelse som gäller i allt. Den relation som vi får med eleverna på fritidstiden handlar inte om att eleverna ska visa resultat på samma sätt som på skoltiden. Syftet är den avkopplande läsningen, andra kulturella värden och en meningsfull fritid. I samverkan mellan skolbibliotek och fritidshem 30