Läsande förebilder 1
Anneli Glamsare Yrkesöverskridande arbetssätt Som
marlov och läsning – vi kunde tydligt i den årliga läsundersökningen se hur påtagligt sommarlovstappet var. Numera var det inte bara en magkänsla utan med det digitala läs-testverktyget Legilexi synliggjordes det med all tydlighet. Vi skulle kunna se om vårt kommande projekt under sommarlovet skulle ge några effekter. Några forskare från Linnéuniversitetet och Linköpings universitet blev intresserade. Ett var säkert: Vi behövde hjälpas åt i ett yrkesöverskridande perspektiv. Projektet Läsa äger startade i mars 2018, och flera yrken var representerade vid vårt första möte. Lärarna var inte tillgängliga under sommarlovet men med intensivläsning på hela skolan veckorna före lovet ville vi skjutsa ut eleverna till sommarlov med sug efter läsning. Vi ringde hem till alla vårdnadshavare och kallade till föräldramöten, där fanns tolkar och barnvakt på plats. Vi talade om allas rätt att vara en del av en läsande gemenskap. Skälen är många, inte minst ur ett demokratiperspektiv. Läsa äger blev en angelägenhet för hela skolan, alla engagerades. Idrottslärarna ordnade en läs-orientering, i matsalen serverades en litterär matsedel som Harry Potters magiska gryta. I korridoren sattes bilder upp på vad man skulle läsa under sommaren – I sommar ska jag läsa … Rektorn, kocken, lärare och elever inspirerade varandra till läsning under lovet. Man blev varandras förebilder och det snackades läsning. Skolbiblioteket involverades på flera sätt. Folkbiblioteket besöktes för bokprat och man försäkrade sig om att alla elever hade lånekort och att man kände till att det är gratis att låna böcker. Något som inte är givet. På fritids ordnades bokcafé och högläsning blev en daglig icke valbar aktivitet. Sommarfritids blev en av nycklarna till att hålla igång läskonditionen under sommaren. ”Det var inget fejkjobb, vi gjorde skillnad på riktigt” 48