Läsande förebilder 1
Årets skolbibliotek 2021 – Vallastadens skola! Va
llastadens fokusbibliotek ligger centralt placerat i skolan. Tanken är att skolbiblioteket är till för alla olika elevgrupper under både skoltid och fritidstid. Vallastadens fokusbibliotek startades upp samtidigt med skolan. Skolbiblioteket har sedan utvecklats med anpassade böcker, biblioteksschema, skriftliga planer, samarbeten med klasslärare och fritidshem. Skolbiblioteket som fysiskt rum är anpassat för våra olika elevgrupper i möblering och bildstöd. Elever med behov av hjälpmedel ska lätt kunna ta sig fram. Fritidshemmets övergripande läroplansmål är att komplettera skolan i elevernas lärande mot kunskapsmålen samt erbjuda en meningsfull fritid. Fritidshemmens mål uppfylls när vi i vår verksamhet använder varierade metoder och innehåll. Det är viktigt att det på fritidshemmen finns en bredd av aktiviteter för eleverna att välja bland. Att få läsa, lyssna eller bara vara i skolbiblioteket kan vara meningsskapande och kunskapande för elever som väljer eller har behov av det. Ett samarbete började organiseras när grundskolans fritidshem Molekylen och Atomen efterfrågade en fast bibliotekstid under fritidstid i veckan. Fritidshemmen inledde samarbetet i ett möte med fokusbibliotekarien. Vi satte ramar med fördelning av tider, hittade en bra gruppindelning, önskemål och planering av innehåll. Båda fritidshemmen delade på en gemensam fast bibliotekstid. Tillsammans har vi satt ihop ett förslag på en planering över terminens aktiviteter. I samverkan mellan skolbiblioteket och fritidshemmen enades vi om ett gemensamt mål för vårt samarbete. Målet med samarbetet är att skolbiblioteket och fritidshemmen ska skapa läsintresse, läsglädje, digital säkerhet samt en meningsfull fritid. Vi vill delge och inspirera till några konkreta aktiviteter som vi har haft i vårt samarbete mellan skolbibliotek och fritidshemmet. Konkreta aktiviteter som vi har haft är högläsning vid eldstad utomhus på skolgården på fritids. Det var i samband med en intensivläsningsperiod som fritids hade. Vid eldstaden fick fokusbibliotekarien läsa klassiska sagor högt. Under hela läsåret har vi haft olika läslovsbingon. Läsbingon finns för olika nivåer – oftast en lite svårare och en lite lättare med bildstöd. Vid olika högtider har vi haft pysselverksamhet i biblioteket. 29