Läsande förebilder 1
Förord Under två halvdagar 2–3 december 2021 saml
ades cirka 700 av Sveriges läsfrämjare för att ta del av Kulturrådets träff om läsfrämjande. Temat var läsande förebilder. Det råder ingen tvekan om att läsning är en fråga som engagerar många. Minskad läsning och minskad läsmotivation, särskilt bland unga, är oroande och måste tas på allvar. Det görs redan mycket, men vi behöver göra mer och tillsammans i en kraftsamling för läsning i en levande demokrati. Tack alla ni som deltog, ställde frågor och bidrog till samtalen. Och till alla er som inte hade möjlighet att vara med: I den här skriften kan ni ta del av de medverkandes texter. De synpunkter som lyfts fram är författarnas egna. Pojkars läsning, eller brist på motivation att läsa, kom upp under flera av föredragen. Rätt sorts böcker kan väcka läsintresse men en lugn och trygg miljö kan vara en viktigare början, liksom gemenskap och läsande förebilder. För att citera föredragshållaren Aleksis Salusjärvi: ”Sluta säga att det är roligt att läsa. Har man lässvårigheter eller dåligt självförtroende i läsning är det inte roligt alls. Säg som det är i stället, att det är en fråga om överlevnad.” I panelsamtalet Vem är läsande förebild på biblioteket? deltog Milia Rahman Olsson, bibliotekarie som har skrivit om rasifiering av bibliotekarier, Pamela Schultz Nybacka, samordnare för bibliotekarieprogrammet på Södertörns högskola och före detta läsambassadören Bagir Kwiek. De diskuterade vad det gör med oss som läsare, och som personer, att inte mångfalden bland bibliotekarier är större. Vad ska till för att en romsk pojke i Bergsjön ska känna att bibliotekarie är ett möjligt yrke för honom? ”Ge plats!” uppmanade panelen, ”inte främst för att visa att ni är goda människor, utan för att det är en nödvändighet om biblioteket och andra läsande miljöer ska vara relevanta för alla och ha läsande förebilder för alla.” Andra frågor som lyftes under dagarna var barnkonventionen, skolbibliotek, arbetsplatsbibliotek, dyslexi, styrkelyft och läslyft, digitalt läsfrämjande, ungdomar som läser för barn samt influencers som läsande förebilder. 1