Läsande förebilder 1
Fredrik Zimmerman är forskare i barn- och ungdoms
vetenskap och jobbar som lektor vid institutionen för pedagogiskt arbete på Högskolan i Borås. Fredrik har under en längre tid forskat kring frågan om varför pojkar som grupp presterar sämre än flickor i skolan. Delar av texten är tagna ur hans kommande bok Nya vägar till en likvärdig skola – Hur teorier om antipluggkultur leder fel och vad vi i stället kan göra för att fler pojkar ska lyckas i skolan. Boken släpps på Liber 2022. Att misslyckas i skolan är ofta en katastrof för livet, både när det gäller personlig utveckling och möjliga livchanser gällande exempelvis jobb, högre utbildning och familjebildning (Zimmerman 2018, Leijnse 2017). Pojkar tillhör den grupp som lyckas sämst i skolan (Skolverket 2021). Givetvis har andra kategorier, till exempel klass och etnicitet, en relation till grundskolans avgångsbetyg. Men pojkar från exempelvis studieovana hem lyckas sämre än flickor från studieovana hem och utlandsfödda flickor har bättre avgångsbetyg än utlandsfödda och svenskfödda pojkar med svenskfödda föräldrar (Skolverket 2021, SCB 2021). Att pojkar lyckas sämre i skolan oavsett vilken av dessa subkategorier som studeras visar att det är något med att vara just pojke som ökar risken att inte klara skolan. Varför pojkar som grupp presterar sämre än flickor i skolan är en komplex fråga där flera faktorer spelar in, men en av de viktigaste faktorerna bakom pojkars sämre prestationer är pojkars sämre språkliga förmåga, framför allt gällande ord- och läsförståelse. Läsning är ett av de viktigaste verktygen som finns för att utveckla ord- och läsförståelse, vilket understryker hur viktig läsning är för pojkar. 19 Foto: Privat