Läsande förebilder 1
Hur kan föräldrar stimuleras att vara läsande för
ebilder för sina barn? Vår metaanalys resulterade i tre viktiga slutsatser. En första slutsats var att deltagande i läskunnighetsprogram för familjer på kort sikt har en positiv effekt på båda kategorierna av förmågor. Vad gäller förståelserelaterad förmåga fann vi en så kallad effektstorlek på 0,51, och vad gäller kodrelaterad förmåga fann vi en effektstorlek på 0,48. När vi tillämpade denna effektstorlek på ett välkänt språktest för nederländska förskolebarn (Taal voor Kleuters – språk för förskolebarn 1 ), visade det sig att barn som deltog i programmen omedelbart efter deltagandet hade ungefär ett halvårs försprång jämfört med barn som inte deltog i programmen. Tyvärr var det få studier som bedömde långsiktiga effekter, så vi kunde inte avgöra huruvida dessa positiva kortsiktiga resultat bestod över tid. En andra slutsats är att barn gagnas av program med ett riktat tillvägagångssätt. Vi kunde konstatera följande: • Effekterna var större på förståelserelaterad förmåga i program som fokuserade på en begränsad uppsättning aktiviteter (i synnerhet gemensam läsning) och en begränsad uppsättning förmågor. Till exempel hade program som bara riktade in sig på läskunnighet större genomsnittlig effekt än program som riktade in sig på både läskunnighet och föräldraförmåga. Vår hypotes är att detta resultat kan förklaras med det faktum att ett sådant riktat tillvägagångssätt förbättrar kvaliteten på programmets realiserande: Genomförbarheten ökar då föräldrarna inte är överbelastade. • Effekterna var större på förståelserelaterad förmåga i program där föräldrar utbildades på en plats: antingen hemma eller i en (för) skolmiljö. Vi tror att det i program där föräldrar utbildas på flera olika platser (hemma och i [för]skolan) finns en risk för brist på kontinuitet i utbildningen, särskilt om fler än en utbildare är involverad. • Effekterna var större på både förståelserelaterad och kodrelaterad förmåga i program där aktiviteterna enbart genomfördes i barnens hem, jämfört med program som även omfattade aktiviteter i (för)skolor. Detta kan bero på att hemaktiviteterna i dessa kombinerade program är för styrda av skolans läroplan och därmed inte tillräckligt anpassade till barnens och föräldrarnas situation och behov. 1. Se www.cito.nl/onderwijs/primair-onderwijs/kleuters/producten/ taal-voor-kleuters 61