Läsande förebilder 1
Framtidens arbetsplatsbibliotek För att kunna del
ta i och hantera utmaningar inom demokrati och arbetsliv ställs i dag ökade krav på vuxnas omvärldsanalys samt medie- och informationskunnighet (MIK) inklusive källtillit. Social kompetens, kommunikation och språkförmåga är centrala dimensioner i ett välfungerande arbetsliv. Förmågorna att anta en annan människas perspektiv, leva sig in i andras situation och kunna känna empati är centrala för en djupare förståelse för varandra. Läsning får mot denna bakgrund en viktig samhällelig betydelse, både för en själv och som förebild för andra. Ett sätt att beskriva den senmoderna utvecklingen och utmaningarna inom arbetslivet är att använda orden huvud, hand och hjärta som centrala funktioner. Författaren David Goodhart belyser hur samhällsutvecklingen fäster allt större vikt vid huvud, det vill säga kognitiva förmågor med fokus på tanke och analys genom akademisk skolning. Han använder begreppet ”den kognitiva klassen” för att beskriva vilka grupper som dominerar. Handen står för samhällets fysiska infrastruktur som upprätthålls med kroppsarbete. Hjärtat omfattar omvårdnad och fostran, det vill säga vård, skola och omsorg. Alla dessa funktioner behövs i samhället. Men likväl har handen och hjärtat länge ”Ett sätt att beskriva den senmoderna utvecklingen och utmaningarna inom arbetslivet är att använda orden huvud, hand och hjärta som centrala funktioner” undervärderats. Människor slits ut. Under pandemin har betydelsen av detta samhällsuppehållande arbete fått större uppmärksamhet. Goodhart skönjer därmed en möjlighet att efter pandemin skapa en ny balans mellan huvud, hand och hjärta inom samhället. Bilden som Goodhart målar upp är intressant, men också förenklad. Det vore framför allt fruktbart att betrakta huvud, hand och hjärta som centrala och integrerade arbetskompetenser. Något 55