Läsande förebilder 1
Hur kan föräldrar stimuleras att vara läsande för
ebilder för sina barn? Alla verktyg delades ut vid tre tillfällen: • 1: innan experimentgruppen inledde sitt deltagande i Reading Express • 2: direkt efter att experimentgruppen avslutat sitt deltagande • 3: 20 veckor efter att experimentgruppen avslutat sitt deltagande. Vid tillfälle 1 och 2 bedömde vi barn och föräldrar i både experiment- och kontrollgruppen; vid tillfälle 3 bedömde vi bara barn och föräldrar i experimentgruppen eftersom familjerna i kontrollgruppen (på väntelistan) hade inlett sitt deltagande i Reading Express. De viktigaste slutsatserna i vår studie var följande: 1. På kort sikt (direkt efter deltagande i programmet) hade deltagande i Reading Express haft positiv effekt på barnens textförståelse och båda mätinstrumenten för HLE (föräldrarnas frågeformulär, igenkänningstest för bokomslag). Vi såg ingen effekt på ordförråd. 2. På lång sikt (20 veckor efter deltagande) bibehölls positiva utvecklingar i HLE. Under programmet visade barn i experimentgruppen en ökning i sin exponering för barnböcker och i hur ofta deras föräldrar läste för dem. Denna ökning var större än i kontrollgruppen och den fortsatte i samma takt efter deltagande i programmet. 3. På lång sikt bibehölls inte den positiva utvecklingen i textförståelse; ökningen i textförståelse under programdeltagandet minskade under månaderna efter att programmet avslutats. Sammanfattningsvis verkar Reading Express generera positiva förändringar i hemmiljön men dessa positiva förändringar är ännu inte tillräckliga för att uppnå en permanent effekt på barns förståelserelaterade förmåga. Möjligen krävs fler eller andra insatser för att engagera deltagande föräldrar. 63