Läsande förebilder 1
Läsning är en fråga om överlevnad Varför just rap
plyrik? Läskunskap som en överlevnadstaktik kan läras ut med vilket material som helst, även med inköpskvitton. Jag har nått bra resultat i undervisning i textkunskaper i samarbete med till exempel experter inom mediebranschen eller med polisen. Det som har varit allra effektivast är dock rapplyrik. Rapplyrik har blivit mitt arbetsverktyg, helt enkelt för att rappen intresserar ungdomarna mest. Rappmusik är den populäraste musikstilen och bekant för alla. En av de viktigaste fördelarna med denna genre är att största delen av ungdomarna granskar dessa texter på sin fritid. Då finns det ingen tröskel att ta tag i texten, i och med att den ligger väldigt nära ungdomarnas egen värld. En annan viktig fördel med rapplyriken är dess lokala anknytning. Rapplyrik är tillfällighetsdiktning med regionala nyanser. Med rappen kan man ytterligare förkorta avståndet till ungdomarna i och med att texterna handlar om sådant som finns i deras livsmiljö och verbaliserar observationer som ungdomarna själva också gör i sin omgivning. Rapptexter är också ambitiös lyrik där man eftersträvar slående ”Rapplyrik är tillfällighetsdiktning med regionala nyanser” uttryck. Det finns alltså gott om utrymme för textanalys och lyriken kan tolkas på flera olika sätt. Goda textkunskaper innebär i praktiken att man har förmåga att granska en text från flera olika abstraktionsnivåer. Det blir lättare, ju mer kristalliserat det språk är som ska granskas. Framför allt är rapplyriken litteratur utanför litteraturen. De flesta rappartister tänker inte ens på att de sysslar med ordkonst eller litterärt arbete. Största delen av deras publik identifierar inte sig själva som läsare. Fenomenet har blivit populärt eftersom rappen verbaliserar den värld och de erfarenheter som är främmande för andra former av litteratur. 83