Läsande förebilder 1
Fredrik Zimmerman Språklig förmåga och prestation
er i skolan Ordförrådet hos eleven är en av de viktigaste faktorerna för skolframgång, eftersom detta är så avgörande för att förstå och ta till sig information i skolans samtliga ämnen (Andréasson & Sandell 2021 s. 2). Vissa menar att det är den allra viktigaste faktorn för att klara skolan (Barkeman 2018). Ett gott ordförråd gör det lättare att följa med i undervisningen och lära sig ännu mer. Risken är stor att om eleven inte får hjälp med detta redan vid skolstart kan han komma efter tidigt i skolan (Andréasson & Sandell 2021 s. 2). Borge (2011), som är professor i utvecklingspsykologi och som forskar om barn och ungdomar från utsatta förhållanden, tar upp att studier från flera länder, bland annat Sverige, visar att det som ofta utmärker unga från missgynnade förhållanden som ändå klarar sig bra i skolan är deras goda språkliga förmåga. Detta visar hur viktigt språket är. Det är därför problematiskt att klyftan mellan könen är stor gällande just den språkliga förmågan. Flickor visar en bättre språklig förmåga i nationella prov, avgångsbetyg och Pisaundersökningar (Skolverket 2021, OECD 2021). Svårigheter i läsning leder till regelbrytande agerande, inte tvärtom Svenska studier har visat att elever som ligger efter med språket vid skolstart har svårt att komma ikapp. Elever som har svårt med läsförståelsen i årskurs två är de som har svårt att bli godkända i de nationella proven i årskurs tre i samtliga ämnen som provet testar (Levlin 2014). Läsförståelsen påverkar med andra ord möjligheten att prestera i andra ämnen än just svenska. Längre genomförda studier visar att elever som har svårt med läsförståelsen i årskurs 4 ofta har detta även i årskurs 9 (Stenlund 2017). En norsk studie om elever som precis börjat årskurs 1 visar att flickor har mer utvecklade förmågor gällande språk, vilket är avgörande för läsförståelsen. Denna könsskillnad till flickors fördel finns under hela första klass. Författarna till denna studie skriver följande: ”Det är lätt att föreställa sig hur dålig prestation i dessa grundläggande färdigheter leder till minskad motivation för vidare övning och inlärning, och därigenom fortsätter den onda cirkeln av demotivation. Utbildningssystemet kan också förvärra dessa 20