Läsande förebilder 1
Pamela Schultz Nybacka som varje människa behöver
använda och utveckla, egentligen oavsett arbetets inriktning och innehåll. Ett arbetsplatsbibliotek med bibliotekariekompetens inom biblioteks- och informationsvetenskap skulle kunna utforska vilka specifikt anpassade tjänster och resurser som behövs i ett visst sammanhang. Läsning kan vara både medel och mål inom samtliga kompetenser. Huvudets kompetens kan inriktas mot MIK-frågor, omvärldsbevakning och omvärldsanalys. Handens kompetens skulle bland annat kunna bidra till nya färdigheter och förmågor, också inom digital infrastruktur. Och hjärtats kompetens skulle kunna stärka den sociala förmågan och den etiska kompassen även i sektorer utanför vård, skola och omsorg. Här kan arbetsplatsbiblioteken även erbjuda relevanta metoder som shared reading, IE-metoden (identifikation och empati) och biblioterapi. I diskussionen om läsande förebilder talas det ofta om att läsare utgör rollmodeller som kan visa hur man gör och därmed öka läsmotivationen. Motivation brukar vanligen delas in i en inre del, som betecknar individens egen tillfredsställelse, och en yttre del som stärks av bekräftelse från omgivningen genom belöning, såsom lön eller erkännande. Tyvärr är det i dag få läsombud (eller bibliotekarier) som kan erbjuda, eller själva få, yttre motivation till läsande på arbetet. Det finns dock en annan grundform som organisationsforskarna Mats Alvesson och Dan Kärreman kallat interaktiv motivation, som uppstår i relationen till andra. Den involverar identitet, normer och ömsesidighet i ett socialt sammanhang. Interaktiv motivation skapar en känsla av meningsfullhet i samspel mellan sig själv och andra. Detta går alltså helt i linje med den tidigare nämnda relationella synen på litteratur och bildning. Framtidens arbetsplatsbibliotek kan utvecklas på tre nya sätt, nämligen genom att: • vara en specifik verksamhet utöver beståndet • ta sikte på avgörande kompetenser såväl mänskligt som professionellt, även inkluderat en bibliotekaries kompetens inom biblioteks- och informationsvetenskap • betona interaktiv motivation framför inre och yttre belöningar. 56