Läsande förebilder 1
Katarina Strömberg, Maria Norenius, Karin Forss B
okstart i Örnsköldsvik Hur skulle vi göra för att nå fler barn och familjer med gåvoböcker som verktyg? Det var den fråga som ställdes när Bokstart genom ett språknätverk startade våren 2018 i Örnsköldsviks kommun. I språknätverket fanns representanter från bibliotek, bildningsförvaltning, förskola och barnhälsovård med. Samverkan i nätverket utmynnade sedermera i en projektansökan till Kulturrådet, och i början av 2019 drog ett Bokstartsprojekt i gång under namnet Tillsammansläsning. Parterna i nätverket samtalade om vad syftet med projektet skulle vara och i samråd kom nätverksmedlemmarna överens om att försöka nå fler barn och familjer med gåvoboken som verktyg. Gåvoböcker till nyfödda och 3-åringar hade redan delats ut på biblioteken i kommunen under många år, men en stor andel familjer hämtade inte ut böckerna och besökte förmodligen inte biblioteken i någon större utsträckning. I dessa familjer identifierades en målgrupp som kunde behöva inspireras och stärkas kring högläsning och kunskap om små barns språkutveckling. Nätverket insåg tidigt att det viktiga var att hitta sätt att nå dessa familjer och samtidigt skapa hållbara arbetssätt så att arbetet med gåvoböckerna skulle kunna fortgå även efter projekttidens slut. Arbetet fick inte stå och falla med projektet och projektets nyckelpersoner. Av den anledningen valde nätverket att lyfta ut böckerna till verksamheterna på barnhälsovården och förskolan, i stället för att familjerna fick hämta gåvoböckerna på biblioteket. Genom att vi nu når nära nog alla barn i kommunen, tack vare samarbetet mellan bibliotek, barnhälsovård och förskola, kan vi intressera fler familjer att hitta till kommunens bibliotek den vägen. ”Nätverket insåg tidigt att det viktiga var att hitta sätt att nå dessa familjer och samtidigt skapa hållbara arbetssätt” 42