Läsande förebilder 1
Fredrik Zimmerman Enbart ökad ansträngning ger in
te resultat De positiva konsekvenser som läsning har för pojkars ord- och läsförståelse är viktiga för prestationer i skolan, men vad utvecklar pojkars läsning? En studie där enbart pojkar i tredje och fjärde klass som hade det svårt med läsningen och skolan ingick sökte efter svaret på detta (Sokal 2010). I studien gjordes olika interventioner för att se om någon av dessa hade en positiv effekt på pojkarnas läsförmåga. Pojkarna delades upp i olika grupper. En grupp fick inte någon extrahjälp med läsningen. Andra grupper av pojkar fick hjälp av en man, andra av en kvinna, en grupp fick läsa på dator, en grupp fick välja bok själva efter intresse och en grupp fick bara läsa vad läraren hade valt ut som passande text utifrån pojkens förmåga. För att undersöka om interventionen hade någon längre effekt jämfördes pojkarnas läsförmåga två år efter interventionens slut med den gruppen pojkar som inte haft någon intervention alls. Resultatet blev att efter två år hade enbart en grupp av pojkar en positiv effekt av interventionen, det vill säga att de läste bättre än kontrollgruppen och samtliga andra grupper. Den grupp av pojkar som läste bättre två år efter projektets avslutande var den grupp där lärarna valt ut litteratur som var anpassad efter pojkarnas förmåga. Resultatet från denna studie ligger i linje med vad som har framkommit i övriga nämnda studier i denna artikel, det vill säga att vuxna kan inte enbart säga till pojkar: ”Men läs då, pojke!” Pojkar behöver stöd gällande läsningen. En ökad ansträngning utan positiva resultat på grund av texter som ligger på fel nivå leder ofta till en demotivation. Detta visar hur mycket lärares, bibliotekariers eller andra vuxnas stöd och kunskap om att hitta texter som ligger på rätt svårighetsnivå betyder för en god utveckling i skolan för pojkar. Vad skulle hända om pojkar fick detta tidiga stöd med sin språkutveckling? En utgångpunkt för denna diskussion är att använda Finlands skolresultat. Ett tidigt stödsystem för dem som behöver Pojkar i den finska skolan presterar återkommande bättre än svenska pojkar i läsförståelse (OECD 2021) och har sedan Pisaundersökningar infördes varit bäst eller bland de bästa i världen på detta och i andra ämnen, eftersom en god läsförståelse ökar prestationerna i alla andra skolämnen (Skolverket 2000, OECD 2021). Vad är det som skapar detta goda resultat? 22