Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt omfattande ekonomisk påverkan p
å hela kulturlivets infrastruktur – allt från stora privata arrangörer som vanligtvis klarar sig utan offentlig finansiering samt regionala och kommunala institutioner, till ideellt drivna föreningar som förlorat de intäkter som håller dem över ytan. Det ska dock betonas att krisen slagit mycket olika, där graden av egenfinansiering och ekonomisk styrka före krisen påverkar stort. Vi har också kunnat se snabba omställningar till digitala format i den utsträckning verksamheterna haft tekniska förutsättningar och kompetens. Det har nu också gått en tid sedan materialet till den här rapporten samlades in, och samtidigt som de allra flesta arbetssätt som beskrivs i rapporten inte har något ”bäst före-datum” har pandemin tvingat fram nya arbetssätt, där regionerna och verksamheterna har kommit med fler lösningar att nå ut brett under de nya omständigheterna. Kulturrådet kommer att följa denna utveckling framöver. När vi har läst igenom alla enkätsvar som inkommit inom ramen för den separata uppgiftsinsamlingen om breddat deltagande har vi blivit ödmjuka inför det omfattande och perspektivrika arbete som bedrivs runt om i landet. Undersökningen visar att det finns en bredd av arbetssätt och en hög ambitionsnivå, men vi blir samtidigt påminda om frågornas komplexitet och om olika utmaningar som inte bara tillhör kultursektorn. Även om det självklart finns variationer i arbetssätt och förutsättningar – mellan regioner, kulturområden, uppdrag och verksamheter – framträder också aspekter av mer generell karaktär. Det handlar bland annat om betydelsen av samarbete, kunskap och långsiktighet i arbetet med att nå och behålla publik samt om utmaningar som rör geografisk och socioekonomisk tillgänglighet. Det finns även en oro kring kommuners ekonomiska utveckling samt kring barns och ungas likvärdiga tillgång till kultur. Den här undersökningen om delaktighet i kulturlivet tar sin utgångspunkt i aktörer med offentligt statligt stöd, bland annat institutioner och regionala förvaltningar. Frågorna har alltså inte besvarats av exempelvis andra arrangörer, kommuner, konstnärer, fria grupper, civilsamhället eller målgruppen barn och unga, även om dessa aktörer indirekt finns representerade i svaren. Vi hoppas därför att rapporten kan ligga till grund för fortsatta dialoger och utvecklingsarbeten, samt stimulera till delade erfarenheter mellan olika aktörer på lokal, regional och statlig nivå – aktörer som alla fyller sin plats i kultursektorns infrastruktur. Under 2021 kommer Kulturrådet arbeta med ett antal regeringsuppdrag som har beröringspunkter med det som tas upp i den här rapporten. Vi ska bland annat - följa upp och kartlägga arrangörsledets förutsättningar inom samtliga konstarter - se över hur regionerna arbetar med konstnärers villkor och de konstnärspolitiska perspektiven - analysera eventuella behov av att utveckla den praktiska tillämpningen av barnkonventionen inom Kulturrådets verksamhetsområde Vi ser fram emot ett år av fortsatt kunskapsuppbyggnad. 16/98