Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Professionell bild- och formver
ksamhet Professionell bild- och formverksamhet ingår som ett eget område i kultursamverkansmodellen sedan en förordningsändring 2018.23 I området ingår bland annat konstmuseer, konsthallar samt konstkonsulenter och annan främjande verksamhet. Några regioner har renodlade bild- och forminstitutioner som får stöd genom kultursamverkansmodellen men bild- och formverksamhet bedrivs även av andra aktörer, till exempel regionala museer.24 Områdets främjande av professionell bild- och formkonst innefattar konstkonsulenter och annan främjande verksamhet som syftar till att stärka, främja och utveckla konstområdet. Konstkonsulenterna kan vara knutna till ett museum eller vara en del av en regional offentlig förvaltning. Främjande verksamhet kan innebära att bygga nätverk mellan konstnärer, skolor, kommuner och kulturinstitutioner, att bedriva fortbildning och att arbeta för bättre villkor för konstnärerna att verka i regionerna. Sammanfattning25 De primärt främjande verksamheterna inom bild- och formområdet beskriver bland annat arbetssätt för att nå ut med konst i det offentliga rummet, konstpedagogiska arbetssätt, verksamhet för och med konstnärer samt samarbeten, bland annat kring residensverksamhet. De flesta ser ett behov av att utveckla sina arbetssätt. Graden av nöjdhet varierar, men flera uppfattar att det finns ett relativt stort utrymme att påverka deltagandet. Samtidigt reflekteras kring kommuners varierande kapacitet som mottagare. Bild- och forminstitutionerna beskriver olika konstpedagogiska arbetssätt och det ges exempel på arbetssätt för att tillgängliggöra verksamheten fysiskt men också till exempel digitalt och geografiskt och genom arbetssätt som präglas av besökares delaktighet. Ett antal institutioner är generellt sett nöjda med hur de når ut till invånarna i regionen, utifrån resurser och uppdrag, och endast enstaka är inte så nöjda. Upplevelsen av vilket utrymme de har att påverka deltagandet varierar. Några reflekterar kring vikten av långsiktighet i arbetet med att nå ut och skapa relationer med besökare. Prioriterade målgrupper Barn och unga samt professionella konstnärer och kulturutövare är vanliga prioriterade målgrupper bland de främjande verksamheterna, följt av kommuner, civilsamhälle, regionala kulturorganisationer och allmänheten. Även bland institutionerna är barn och unga en vanlig målgrupp i uppdragen. Även andra målgrupper nämns, till exempel konstnärer, och några uppger att de ska nå en bred allmänhet. Sörmlands museum har personer med liten eller ingen vana av att besöka bild- och formutställningar som prioriterad målgrupp. Det förekommer också referenser till bredare uppdragsformuleringar. Arbetssätt för att nå ut Omfattningen på svaren kring arbetssätt varierar för de i huvudsak främjande verksamheterna. Flera ger dock en relativt bred bild av hur de arbetar med frågor som rör deltagande, och arbetssätten ger intryck av att ligga nära det främjande uppdraget att stärka, främja och utveckla bild- och formområdet. Det är inte så vanligt med referenser till strategiska dokument i svaren, även om det förekommer hänvisningar till bland annat 23 Tidigare ingick bild och form i museiområdet och i området konst- och kulturfrämjande verksamhet. Konstoch kulturfrämjande verksamhet är sedan 2018 borttaget som område. 24 Se rapportens metodavsnitt för beskrivning av hur bild- och forminstitutionerna redovisas i rapporten. 25 Verksamheterna i Region Skånes svar på enkäten ingår primärt under rubriken Arbetssätt för att nå ut. Se rapportens metodavsnitt. 68/98