Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt andelar i tabell 1 totalt sett
underskattas. Inte minst bild- och formkonst och museiverksamhet kan vara svårt att separera, exempelvis utifrån konstmuseernas verksamhet. Tabell 1. Årliga statliga och regionala bidrag samt årliga kommunala bidrag och årliga offentliga bidrag totalt 2019, tusentals kronor och andel av totala bidrag. Årliga Verksamhetsområde statliga och regionala bidrag -andel Teater-, dans- och musik Museer och kulturmiljö Bild- och form Bibliotek, läs- och litteraturfrämjande Arkiv Film Hemslöjd Konst- och kulturområdesövergripande Totalt 2 245 584 735 269 45 246 88 589 40 410 46 358 23 916 180 760 3 406 131 65,9% 21,6% 1,3% 2,6% 1,2% 1,4% 0,7% 5,3% 100% Årliga kommunala bidrag -andel 860 940 363 461 22 035 459 7 740 1 639 446 1 727 1 258 447 Årliga offentliga bidrag totalt -andel 68,4% 3 106 524 28,9% 1 098 730 1,8% 0,0% 0,6% 0,1% 0,0% 0,1% 100% 4 664 578 * Anm. om tabellen. Flera verksamheter inom bild och form och hemslöjd redovisas inom museer och konstoch kulturområdesövergripande verksamhet. Ett antal filmverksamheter redovisas framförallt inom konstoch kulturområdesövergripande verksamhet. Även inom övriga kulturområden finns organisatoriska variationer som medför att sammanställningen bör tolkas med stor försiktighet. En variation av uppdrag och arbetssätt Det är inte bara utifrån ekonomiska resurser som verksamheterna inom konst- och kulturområdena har olika förutsättningar att arbeta med breddat deltagande. Inom statens bidrag till regional kulturverksamhet finns relativt olikartad verksamhet – både sett till innehåll och arbetssätt. Detta kan vara en styrka samtidigt som det kan försvåra jämförelser. Det tydligaste exemplet är regional biblioteksverksamhet som i sitt stödjande arbete har folkbiblioteken som primär målgrupp och som därmed når allmänheten främst på ett indirekt sätt. Främjande arbete förekommer inom samtliga områden. Men för olika regioner, och även inom samma område, kan tyngdpunkten ligga olika vad gäller främjande eller det som kan sägas utgöra mer producerande verksamhet. Exempelvis har många regioner institutioner på musikområdet respektive bild- och formområdet som producerar konserter och utställningar för allmänheten. Samtidigt finns det (oftast mindre) regioner som utifrån sina förutsättningar främst arbetar främjande. Detta främjande arbete – exempelvis förmedling som för samman arrangörer och mottagare med kulturproducenter och turnerande aktörer – görs ofta av konsulenter som befinner sig på regionens egen kulturförvaltning, men konsulent- eller strategrollerna kan också vara knutna till olika regionala institutioner.8 Oavsett om tyngdpunkten ligger på producerande eller främjande verksamhet har regionerna och de olika konst- och kulturområdena olika infrastrukturella förutsättningar som inte bara förklaras med storleken på bidraget genom kultursamverkansmodellen. Det 8 Se Myndigheten för kulturanalys rapport Kulturarbetare eller byråkrat (2018:3), för fördjupande perspektiv kring regionala kulturkonsulenters roller och förutsättningar. 67 281 89 048 48 150 47 997 24 362 182 487 66,6% 23,6% 1,4% 1,9% 1,0% 1,0% 0,5% 3,9% 100% 19/98