Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt utveckla arbetssätt för vidgat
deltagande och ökat inflytande är en del av detta. (Göteborgs Stads museer) Ett antal institutioner tar upp sin konstpedagogiska verksamhet. Röda Sten Konsthall beskriver exempelvis sin ungdomsverksamhet Ung & Skapande, som arbetar med en social och konstpedagogisk metod utifrån utställningar och de ungas egna idéer och intressen. Verksamheten har en metod där konstpedagoger arbetar tillsammans med en fritidsledare, så att det sociala klimatet är lika tillåtande som det som skapas. Ett av verksamhetens mål är att erbjuda en trygg och tillåtande mötesplats där alla deltagare oavsett kön, funktionsförutsättning eller bakgrund kan utveckla sina personliga uttryck inom tillåtande kollektiva och sociala former. Wanås Konst uppger att de sedan 2011 årligen satsat stora resurser på att utveckla program, visningar och workshops för att nå dels den unga publiken, dels dem som inte tar del av verksamheten. Samverkan sker med skolor, reguljära och resursskolor: Wanås Konst ska genom strategiskt publikarbete utgöra en länk mellan samtidskonst och omgivande samhälle. Verksamheten har i sitt uppdrag också att utveckla och utöka det konstpedagogiska arbetet med särskilt fokus på barn och unga med funktionsvariationer och barn och unga med olika etnisk bakgrund. Den pedagogiska verksamheten har fokus på konst men också på konstnärers arbetssätt. (Wanås Konst) Ystads konstmuseum bedriver konstpedagogisk verksamhet med fokus på metodutveckling för regional spridning: Konstmuseet har ett särskilt uppdrag att vara huvudman för och driva och utveckla Bästa Biennalen! med ett regionalt, nationellt och internationellt fokus. Bästa Biennalens huvudsakliga uppdrag är att skapa förutsättningar för barns och ungas möjligheter till möte med professionell konst i hela Skåne. (Ystads konstmuseum) Ibland har besökarna tydligt inflytande över verksamheten. Det ger bland annat Malmö Konstmuseum exempel på. Under 2018 genomförde museet den första omgången av projektet Förändra Konsten! i samarbete med Malmö Konsthall. Projektet riktar sig till unga mellan 15 och 18 år och syftar till att öka intresset för kultur och skapa möjligheter till inflytande bland unga. Ett annat exempel ges av Virserums Konsthall som arbetar med fältkonstnärer, vars uppgift är att arbeta tillsammans med människor och sedan gestalta deras erfarenheter. Bohusläns Museums konsthall beskriver att de arbetar i processer som inbegriper en dialog med konstnärer, skola, konstföreningar, konsthallar, museer, konstnätverk och andra aktörer: ”Detta ger möjlighet för konsthallen att vara en plats för fler medskapare – ett rum för reflexion, meningsutbyte och kritisk diskussion”. Hallands Konstmuseum beskriver att de enligt regionens kulturplan ska fungera som nav och drivkraft för att stärka och utveckla konstlivet i Halland. Delaktighet och medverkan beskrivs som centrala delar: Hallands Konstmuseum ska enligt Hallands kulturplan fungera som nav och drivkraft för att stärka och utveckla konstlivet i Halland. Verksamheten genomsyras av ett inkluderande synsätt, en tillgänglig atmosfär och ett tilltal som tar publikens nyfikenhet på allvar. En s.k. community-aspekt ska vara central, det vill säga att museet ska bedriva sin verksamhet i samverkan med omgivande samhälle och organisationer. Museet blir därmed en deltagare i angelägna samtal och ett dynamiskt in- och utflöde av idéer skapas. En gemensamt prioriterad målgrupp i regionen är barn och unga. (Hallands Konstmuseum) Skolsamverkan lyfts i några svar, däribland av Vandalorum som deltar i projektet Kulturrätten, där flera regionala institutioner ingår med målet att nå fler skolelever i Jönköpings län. Från och med läsåret 2019/2020 blir besök på Vandalorum obligatoriskt för sjätteklassare i Värnamo, och detta sker i samarbete med kulturförvaltningen och kulturskolan i kommunen. 71/98