Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Blekinge museum ger exempel på
samarbeten inom integrationsområdet. Museet har bland annat deltagit dels i etableringskursen Välkommen till Karlskrona i samarbete med Integrationscentrum, dels i projektet Hälsa för Alla i samarbete med Blekinge Idrottsförbund och Blekinge Integrations- och Utbildningscenter. Museet har även deltagit i projektet Kulturmiljörelaterad SFI i samarbete med Södertörns högskola, Stockholms stad och SFI Karlskrona. Projektet syftade till att ta fram metoder för att använda kulturmiljöer i språkinlärningen. Ett antal museiverksamheter beskriver hur de arbetar med att tillgängliggöra verksamheten för personer med funktionsnedsättning, till exempel genom syn- och teckentolkade visningar, digital tillgänglighet och olika pedagogiska arbetssätt. Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige har exempelvis utvecklat sina visningar i friluftsmuseet så att även rörelsehindrade kan ta del av dem, till exempel genom att pedagogen visar upp foton och föremål från de hus som inte är tillgängliga för personer med rörelsehinder. Malmö Museer beskriver att de i samarbete med scenkonstgruppen Kollaborativet genomfört Det som rör oss som beskrivs som ”en blandning mellan föreställning och installation, där deltagaren genom syn, känsel och rörelse får möjlighet att leka med svenskt teckenspråk”. Delaktighet i verksamheten Det ges också exempel på när besökare har inflytande på verksamheten, till exempel i utställningsarbete, utvecklingsprojekt och interaktiv verksamhet. Västerbottens museum lyfter det fleråriga projektet MMK, Mångfald – Minoritet – Kulturhistoria, vars fokus var att samla berättelser från och engagera urfolket samerna och övriga nationella minoriteter i Sverige. Arbetssättet beskrivs ha implementerats i verksamheten, vilket enligt museet borgar för fortsatta samarbeten med minoritetsgrupper och andra grupper som är underrepresenterade i museets samlingar, arkiv och verksamhet. Länsmuseet Gävleborg ger exempel på verksamhet i samarbete med Gaaltije – Sydsamiskt kulturcentrum: Det är viktigt att det sker en breddning av såväl länsmuseets besökare som verksamhetens innehåll. Om utställningar, program och annan verksamhet lyfter fram nya berättelser så skapar det intresse hos nya målgrupper. Dessa kan i sin tur ställa nya krav på verksamheten som förändras. Som ett exempel kan nämnas projektet Ohtsedidh där tre mellansvenska länsmuseer samarbetar med Gaaltije – Sydsamiskt kulturcentrum för att utforska och uppmärksamma den samiska kulturhistorien i Gävleborg, Dalarna och Västmanland. Projektet har lett både till kunskap, ett stort publikintresse och att nya målgrupper har nåtts. (Länsmuseet Gävleborg) Norrbottens museum skriver att de i samtliga utställningar och program har ambitionen att med bas i det norrbottniska kulturarvet inkludera både amatörer och professionella personer i processen fram till resultat. De har bland annat reserverat en utställningsdel där barn och unga kan visa upp till exempel skisser och skolarbeten. Målet beskrivs vara att ”motarbeta fördomar om museet som en plats enbart för etablerade utställnings- och programproducenter”. Västmanlands läns museum har arbetat med ett metodprojekt för att synliggöra Karlsgatan 2 (museets adress) som en mötesplats. Projektet utvecklades i en tid när många asylsökande kom till Sverige, och det beskrivs ha bidragit till att sfi-klasser och språkcaféer kommit till museet. Museet har också under flera år arbetat med så kallade demokratiytor. En sådan yta kallas Synpunkten, och den ger utrymme för samarbete och utställningsyta för förskolor, föreningar och andra aktörer i civilsamhället. En annan demokratiyta har namnet Frizonen och riktar sig till högstadie- och gymnasieungdomar: 53/98