Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt rehabiliteringsbehov. För att b
redda gruppen av utövare anordnade de 2018 Sommarutställning 100 folk med utställare i åldersspannet 9 till 75 år. Kultur i Halland ger flera exempel på hur de 2018 arbetade med den prioriterade målgruppen barn och unga. Det beskriver bland annat att de verkat för att öka kunskapen om barnkonventionens innehåll, öka barn och ungas delaktighet och inflytande, ge alla barn och unga tillgång till alla konstformer, öka tillgången till slöjdhandledare, skapa nya arenor, förbättra möjligheterna till näringsutveckling samt skapa nya uttryck och bevara tradition. Exempel som ges är bland annat satsningen Hej Slöjd! som engagerade 350 barn i att skapa en utställning, seminarieverksamhet för pedagoger under rubriken Fritid = Slöjdtid samt produktion av utbildningsmaterial kring barns och ungas delaktighet. De ger också exempel på verksamhet för andra målgrupper, till exempel pilotprojektet Ull för alla sinnen som riktade sig till äldreboenden och personal i äldreomsorgen, samt vävsymposium och väv- och slöjdcaféer i samarbete med Västra Götalandsregionen, civilsamhälle, organisationer, lokala vävstugor och fria aktörer. Utvecklingsbehov De flesta hemslöjdsfrämjande verksamheter ser ett behov av att utveckla arbetssätten, men flera svar är kortfattade. Utvecklingsbehov som uttrycks är bland annat att arbeta fram strategier för att nå svårnådda kommuner, nå en jämnare geografisk spridning, arbeta mer mobilt, utveckla arbetssätt för att identifiera hinder och möjligheter för utlandsföddas deltagande samt utveckla metoder för att nå fler barn på fritiden med särskilda behov. Nedan ges några exempel på resonemang kring utvecklingsbehov: Vi justerar kontinuerligt våra aktiviteter efter omvärldsbevakning. Att arbeta mer mobilt är ett sådant exempel. Utvecklingsarbetet tillsammans med kulturskolan och andra konsulenter och institutioner kring att skapa nya organiserade arbetssätt för att vara en resurs för skolan är ett annat exempel. (Gotlands Museum/hemslöjd) Inom området barn och unga behöver verksamheten arbeta fram en gemensam strategi inom avdelningen för hur vi kan nå de kommuner som vi har svårt att nå. Utveckla nya arbetssätt för att kunna identifiera hinder och möjligheter för utomlandsfödda att få tillgänglighet till, utöva och förmedla kulturarvet hemslöjd både lokalt, nationellt och internationellt. (Avdelningen för kulturutveckling i Region Värmland) Kunskap kring delaktighet Kunskap om vilka som tar del av verksamheten uppnås vanligen vid egna arrangemang men kan också förmedlas från olika samverkansparter. Några uppger att de utvärderar verksamheten genom till exempel deltagarenkäter, däribland Kultur i Halland: I de flesta fall är vi som arrangörer (så gott som alltid samarbetspart/samarrangör) på plats själva och möter deltagare/publik. Därutöver enkäter och utvärderingar. (Kultur i Halland) Särskilt angelägna målgrupper att nå i större utsträckning Omkring hälften av verksamheterna ser det som angeläget att i högre utsträckning nå målgruppen barn och unga, exempelvis i mindre kommuner eller på landsbygden, barn och unga med funktionsnedsättningar, ungdomar, föräldrar och andra personer runt barnen samt unga vuxna. Hemslöjden i Kronobergs län har exempelvis fokuserat på att göra mer för målgruppen barn och unga de senaste åren. En utmaning beskrivs vara att mindre kommuner oftast har svårt med infrastrukturen och med ersättning till kulturutövare, pedagoger och handledare. 92/98