Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Dalarnas Hemslöjdsförbund är sa
mverkan med andra aktörer en självklar del av verksamheten: Vi jobbar med bred geografisk spridning i länet. Uppsökande verksamhet till exempel med projekt direkt placerade i olika bostadsområden. Eftersom vi saknar egna lokaler för utställning och aktiviteter så samverkar vi till exempel med bibliotek och kulturhus som är öppna för alla. Våra aktiviteter är oftast gratis eller har låga avgifter. (Dalarnas Hemslöjdsförbund) Några lyfter sin utbildningsverksamhet. Skånes Hemslöjdsförbund uppger exempelvis att den ordinarie konsulentverksamheten främst vänder sig till slöjdlärare och att den handlar om att lära ut olika tekniker men också om hur lärarna kan anpassa slöjdaktiviteterna till olika målgrupper. Avdelningen för kulturutveckling i Region Värmland redogör för fortbildningar i hemslöjd för personal inom särskolan utifrån en utbildningsmodell som tagits fram i samarbete med Nämnden för hemslöjdsfrågor. Utbildningen utgår från den specifika verksamhetens behov, förutsättningar och förkunskaper och sker på plats hos pedagogerna: ”Vi ser att detta arbetssätt är viktigt för att nå nya verksamheter och i förlängningen en bredare målgrupp.” Hemslöjdskonsulenterna i Region Jämtland Härjedalen beskriver sina arbetssätt med slöjdhandledarutbildning på följande vis: Verksamheten har arrangemang utan deltagaravgift. Genom att skapa breda nätverk s.k. Gillen, i samarbete med Länshemslöjdsförbundet så når man fler än endast de föreningsaktiva. Slöjdhandledarutbildning för pedagoger och andra möjliggör aktiviteter på lokalt plan, inte minst för barn och unga. Det är viktigt att förlägga arrangemang på varierande platser i länet. (Hemslöjdskonsulenterna i Region Jämtland Härjedalen) Det ges ett par exempel på metodutveckling. Hemslöjdsverksamheterna i Blekinge och Kronoberg nämner exempelvis projektet Kreativa rum, som har stöd från Kulturrådet och handlar om att skapa kreativa och läsfrämjande platser på mindre bibliotek för barn och unga. Ett annat projekt som lyfts av några verksamheter är det interregionala utvecklingsprojektet Hör & Gör som även det har stöd från Kulturrådet. Projektet drivs av regionala hemslöjdskonsulenter och utvecklare inom slöjd och konsthantverk i Blekinge, Halland, Jönköpings län, Kalmar län, Kronoberg och Skåne (Regionsamverkan Sydsverige). Kultur i Halland beskriver att syftet med projektet är att barn som vanligtvis inte nås av så mycket kultur samt barn i minoritetsgrupper, ska ges möjlighet att uttrycka sig genom slöjd som berättande metod. Även Västmanlands läns hemslöjdsförbund redogör för ett utvecklingsarbete i vilket det ingår frågor om hur de kan nå nya målgrupper. Arbetet bedrivs tillsammans med lokalföreningar och syftet är att erbjuda slöjdevenemang av hög kvalitet runt om i länet: Ju fler slöjdföreningar som är anslutna, ju bättre kan vi stärka och främja slöjden i hela länet. Geografisk spridning och tillgängliga lokaler är viktiga. Därför planeras insatser i första hand i de kommuner där lokalförening saknas samt att folkbiblioteken är en viktig samarbetspart där verksamheten årligen genomför aktiviteter på loven för barn från 6 år. (Västmanlands läns hemslöjdsförbund) Det är vanligt med exempel på arbetssätt som är inriktade på målgruppen barn och unga, ibland specificerat till exempelvis unga med funktionsnedsättning. Några nämner att verksamheten är avgiftsfri för att i högre grad möjliggöra deltagandet, däribland Skånes Hemslöjdsförbund som uppger att verksamheten i flera projekt har arbetat med särskilda barn- och unga-grupper liksom grupper med nya svenskar och funktionshindrade samt med romska ungdomar. Östergötlands Läns Hemslöjdsförening uppger bland annat att deras verksamhet finns representerad i socioekonomiskt utsatta områden samt att har särskild verksamhet för unga med funktionsnedsättning och personer med 91/98