Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt aktörer har en samsyn kring kul
tur på landsbygd och en samhandling. Det behövs också skapas engagemang och intresse så föreningar/arrangörer får en återväxt så att kommande generationer kan och vill fortsätta få kulturen att leva även utanför tätorterna, i samklang med andra områden. (Örebros teaterkonsulent) Kunskap kring delaktighet Ett tiotal verksamheter uppger att de arbetar med någon form av publikundersökningar. Många lyfter den publikstatistik som samlas in exempelvis genom biljettsystemet. Ett antal lyfter också att kunskap uppnås genom möten och dialog med bland annat publik, lärare och samarbetspartners. Helsingborgs Stadsteater har genomfört en publikundersökning som ska kompletteras med en kartläggning av vilka grupper som inte besöker teatern, och därefter ska man ta fram en plan för att ytterligare bredda sin publik. Göteborgs Stadsteater ger ett utvecklat svar på frågan om hur de uppnår kunskap om vilka som deltar i verksamheten: I dag ser vi årligen över hur åldersfördelningen ser ut vad gäller unga. Detta kan vi göra utifrån student- och skolpris. Jämte detta beställer vi också årligen svar på ett antal frågeställningar från SOM-institutet. Det gäller bland annat utbildningsfördelning, könsfördelning, medborgarskap och geografisk spridning. Här kan vi långsiktigt se förändringar och göra analyser i förhållande till den då spelade repertoaren, som vi ser är det mest avgörande. Över åren ser vi då en, om än svag, tendens till att allt större publik med mångkulturell bakgrund kommer till oss. Resultatet är säkert en samverkan mellan långsiktiga samarbeten med specifika parter och val av repertoar. Teatern har också vid behov utökat publikutvecklingsarbetet med anställd som har djupare kontaktnät mot en specifik målgrupp. Vidare så ser vi över åren att allt fler med medellåg utbildningsnivå besöker oss. Vi kan även via vårt biljettsystem avgöra var person som köper biljett bor. Personer som nyttjar syntolkning respektive textning kan mätas via uthämtad utrustning och bokade biljetter. Dessa siffror presenteras årligen i vår verksamhetsberättelse och vi ser också att de stadigt ökar. (Göteborgs Stadsteater) Teater- och scenkonstkonsulenter Några teaterkonsulenter uppger att uppgifter om besökare inhämtas av de lokala arrangörerna, exempelvis genom publikundersökningar. I Region Jämtland/Härjedalen får föreningarna redovisa om de nått en ny grupp eller medarrangör. Riksteatern Kalmar Län uppger att de saknar säkra underlag om allmänhetens deltagande men att de har kunskap om barns och ungas medverkan genom skolkultursamordnarnas redovisade uppgifter. Riksteatern Kronoberg för statistik över publik och medlemskap för länets samtliga teaterföreningar samt vilka spelplatser som används för scenkonstarrangemang under året. De avser också att genomföra utförligare enkäter för att öka kunskapen om de personer som tar del av verksamheten och var dessa hittat information om arrangemangen. Särskilt angelägna målgrupper att nå i större utsträckning Ett antal teaterverksamheter ser målgruppen nyanlända eller personer med olika kulturella bakgrunder och språk som särskilt angelägen att nå i högre utsträckning. Några lyfter barn och unga. Andra målgrupper som nämns är bland annat unga vuxna, personer från socioekonomiskt svaga områden och bosatta i olika delar av regionen, personer med funktionsnedsättning, nationella minoriteter, äldre, publikarrangörer och personer utan intresse eller vana att gå på teater. Nedan ges några exempel på resonemang kring målgrupper: 32/98