Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Att utveckla internationell res
idensverksamhet som innehåller vistelse, produktion och presentation skulle ge kringeffekter för produktion och presentation även för regionens verksamma konstnärer och för allmänheten, samtidigt som ett residens skapar möjligheter till möten och utbyten med internationellt etablerade konstnärer. (Konstfrämjande, Region Västerbotten) Resurscentrum för konst i Norrbotten noterar att konstscenen har ett stort intresse av att arbeta i dialog med medborgarna. Det märker man främst genom sina internationella residensprogram, där inbjudna konstnärer gärna samverkar med det lokala samhället i olika typer av projekt. Resurscentrumet uppfattar att det pågår ett konstant arbete för att locka en större publik än dem som är initierade samt att det mesta arbetet görs genom olika typer av projekt. De ger exempel på insatser för att stärka konstscenen i regionen: Ett sätt att bygga upp konstscenen på i Norrbotten har varit genom att få igång fler konstföreningar i kommuner där det har saknats. En annan är att stötta lokala arrangörer ute i länet genom exempelvis projektet Swedish Lapland AiR där vi kompetensutvecklar arrangörer ute i kommunerna i att driva konstnärsresidens. Nätverket stärker även sammanhållningen på konstscenen och sätter igång nya samarbeten. Tillsammans blir man stark och kan flytta fram positionerna. Det är också viktigt att det finns institutioner runt om i länet som står för stabiliteten, som har personal, som kan dra in större projekt. (Resurscentrum för konst i Norrbotten) Bildkonsten Jämtland Härjedalen problematiserar målet att alla ska ha tillgång till kultur och eget skapande: Bildkonsten för en diskussion kring begreppet att ”alla” ska ha tillgång till kultur och eget skapande. Vad betyder det i ett glesbygdslän med stora avstånd, vilka resurser finns för att uppfylla det målet? Och när det gäller bildkonst så kanske man måste acceptera att det är en smalare konstform som inte intresserar alla. Det finns också en risk att man tappar kvalitet och spets när konsten ska vara tillgänglig och passa alla grupper. Det blir urvattnat och till slut berör det ingen. (Bildkonsten Jämtland Härjedalen) Institutioner Merparten av de producerande verksamheterna ser ett behov av att utveckla arbetssätten, ibland med tillägget att det görs ständigt. Flera av svaren är ganska kortfattade men berör sammantaget flera aspekter. Avesta Art ser exempelvis behov av att utveckla möjligheter och idéer att samverka med kommuner med små resurser för samtidskonst. De vill även utveckla arbetssätt för att locka mer kulturovana medborgare att våga besöka industriarv och samtidskonst. Även Kalmar konstmuseum lyfter behovet av ökat samarbete med andra aktörer samt utveckling av metoder och strategier för att nå ut i högre utsträckning. Det förekommer reflektioner kring att arbetet för breddat deltagande behöver vara långsiktigt och kvalitativt. Göteborgs Stads museer beskriver att de påbörjat en gradvis svängning från ett starkt kvantitativt fokus mot att utveckla fler och hållbara relationer med till exempel skolan. Att involvera fokusgrupper och referensgrupper vid utveckling av större projekt är också en etablerad metod numera för Göteborgs Stads museer: ”Det kommer alltid att finnas ett behov att utveckla arbetssätten för att bredda tilltalet men samtidigt är det också viktigt att hålla i relationer som etableras.” Några lyfter metodutveckling. The Glass Factory är intresserade av att utveckla workshopsmodeller genom bland annat så kallade maker spaces, där besökare kan skapa själva. Virserums Konsthall vill utveckla sina vandringsutställningar för att kunna ställa dem i lokala butiker, i entréer till serviceboenden och liknande. 73/98