Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Biblioteksverksamhet och läs- o
ch litteraturfrämjande verksamhet Regional biblioteksverksamhet har enligt bibliotekslagen (2013:801) till syfte att främja samarbete, verksamhetsutveckling och kvalitet när det gäller de folkbibliotek som är verksamma i länet. Kärnverksamhet är olika former av stöd, vidareutbildning och kompetensutveckling för personal vid främst folkbibliotek. Den regionala biblioteksverksamheten bedriver även läs- och litteraturfrämjande verksamhet, varav en stor del riktar sig till barn och unga. För både de regionala biblioteksverksamheterna i stort och för den läs- och litteraturfrämjande verksamheten gäller att det sker samarbeten och samverkan med en stor mängd aktörer – alltifrån kommuner och kommunbibliotek till folkbildning, teatrar och andra kulturinstitutioner. Sammanfattning21 De regionala biblioteksverksamheterna arbetar indirekt gentemot invånarna genom sin verksamhet med att stötta folkbiblioteken i regionerna. Det är vanligt med hänvisningar till grunduppdrag. Några tar upp organisatoriska aspekter och det ges flera exempel på verksamhet för och med folkbiblioteken, bland annat kring de prioriterade målgrupperna. De flesta verksamheter ser behov av att utveckla arbetssätten. Omkring hälften är generellt sett nöjda med sina insatser med och för biblioteken, utifrån befintliga resurser och uppdrag, medan enstaka inte är så nöjda. Flera uppfattar att de har generellt sett goda möjligheter att påverka delaktigheten genom sin inriktning på verksamheten. Några pekar dock på att kommuners ekonomiska situation påverkar möjligheten att ta emot kompetens- och metodutveckling från regionerna. Prioriterade målgrupper De regionala biblioteksverksamheterna arbetar indirekt gentemot invånarna. Både den nationella, regionala och kommunala nivån har slutanvändaren, det vill säga biblioteksbesökaren, i fokus men avståndet till slutanvändaren och arbetssätten varierar. Som exempel kan nämnas det läsfrämjande arbetet för barn, där det ofta är det lokala biblioteket som arbetar med det konkreta utförandet medan regionen kan ge stöd kring exempelvis metoder och den nationella nivån arbetar med övergripande strategier. I enkätsvaren förekommer både exempel på främjande insatser som riktas till folkbibliotek samt exempel som utgår från perspektivet biblioteksbesökarens tillgång till bibliotek. Några regionala biblioteksverksamheter svarar ”folkbiblioteken” på frågan om prioriterade målgrupper. Merparten hänvisar dock till de målgrupper som prioriteras i bibliotekslagen, vilka angår alla biblioteksformer. I lagen framgår att biblioteken ska prioritera personer med funktionsnedsättning, de nationella minoriteterna samt personer med annat modersmål än svenska. Flera nämner även målgruppen barn och unga. Enstaka andra målgrupper lyfts, till exempel äldre inom ramen för projektet Digitalt först med användaren i fokus. Arbetssätt för att nå ut Det är vanligt att de regionala biblioteksverksamheterna är utförliga i sina svar vad gäller arbetssätt, även om några är relativt kortfattade. Men även om omfattning och inriktning på svaren varierar finns det vissa likheter i svaren. Det är till exempel vanligt med hänvisningar till grunduppdrag och styrdokument. 21 Verksamheterna i Region Skånes svar på enkäten ingår primärt under rubriken Arbetssätt för att nå ut. Se rapportens metodavsnitt. 59/98