Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt När vi 2013 påbörjade vårt nya
arbetssätt, att skriva avtal med kommunerna om att spela för alla deras grundskoleelever och inte bara på efterfrågan från särskilda skolor, gjorde det stor skillnad. De föreläsningar vi håller i kommunerna, Prata scenkonst, stärker skolornas möjligheter att ta emot föreställningarna på ett bra sätt och det stärker också barnkultursamordnarens ställning och möjligheter. Alla aktiviteter och allt arbete som stärker Regionteater Västs varumärke påverkar i positiv riktning att fler kan ta del av verksamheten i och med att statusen för barnkulturen höjs generellt av det. (Regionteater Väst) Samarbeten beskrivs vara en central del för att Östgötateatern ska kunna nå ut till fler: Med många samarbeten ges möjligheten att få en ökad bredd, där man kan nå fler samtidigt som verksamheten fortsätter att utvecklas, utmana och leverera verk av hög konstnärlig kvalitet. Östgötateatern har och har haft ett långt samarbete med Riksteatern med flera framgångsrika samproduktioner och många uppskattade gästspel i länet och nationellt. När det gäller den turnerande verksamheten för vuxenföreställningarna är den beroende av ett lokalt arrangörskap. Ett grundläggande problem är att de flesta teaterföreningarna har en svag ekonomi och till stor del drivs av ideellt arbete. (Östgötateatern) Teater- och scenkonstkonsulenter Upplevelsen av möjligheten att påverka vilka som tar del av verksamheten varierar. Det beskrivs bland annat finnas viss möjlighet att påverka deltagandet genom kursverksamheten samt i urvalet till utbudsdagar. Region Uppsala ser exempelvis att de har stor möjlighet att påverka genom att arbeta målinriktat med olika genrer och tilltal. Riksteatern Kalmar Län beskriver att de ”strävar alltid efter att föreningarna ska göra modiga, medvetna val både i sin repertoar och i sin verksamhet i övrigt, till exempel hur man väljer personer till styrelsen.” Riksteatern Blekinge uppfattar att de med sitt regionala uppdrag och Riksteaterns vision och tillgänglighetsstrategi i ryggen kan påverka förutsättningarna för att fler kan ta del av verksamheten och bredda utbudet. Riksteatern Jämtland/Härjedalen påtalar att det är svårt att ”arrangera en föreställning som når en ny grupp när föreningen är beroende av intäkterna vilket gör att föreningarna gärna satsar på säkra kort. Då attraherar verksamheten de redan kulturvana besökarna.” Övriga reflektioner kring breddat deltagande Teaterverksamheternas övriga reflektioner berör sammantaget ett brett spann av teman, varav några återges här. Några reflektioner berör mottagarledet. Norrbottensteatern har tankar om att utveckla arrangörsleden för att nå ut med sina föreställningar. Wermland Opera ser behov av politiska beslut om ansvarsdelen för skolområdet. Estrad Norr i Jämtland Härjedalen ser ett grundproblem i att institutionen har kravet att leverera scenkonst men att ingen har kravet eller uppdraget att ta emot den: Finns inte mottagarledet så hjälper det inte att tänka in nya målgrupper i produktionerna. Att själva klara arrangörsansvaret över länets enorma yta är en omöjlighet utifrån de resurser man har. (Estrad Norr) Byteatern Kalmar Länsteater önskar stärkta möjligheter för kommunernas möjlighet att köpa scenkonst genom anslagshöjningar till inköp av skolkultur samt stöd till teaterföreningar för inköp av fler föreställningar. Scenkonst Sörmland ser bland annat behov av fler spelplatser och arrangörer i bostadsområden utanför stadens centrum: ”Det innebär fler multikulturhus/mötesplatser, som skapas på stadsplaneringsnivå.” De ser också att det finns ett kunskaps- och kompetenshöjningsbehov kring "det som på engelska kallas audience experience design, det vill säga ett vidgat publikarbete för kultur.” Några lyfter organisatoriska aspekter, däribland Regionteater Väst som understryker vikten av representation på scen: ”publiken behöver kunna relatera och känna igen sig 35/98