Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Hansson, Annice & Svensson, Margaret (2006). Läsf
rämjande verksamhet för ”läsovana” vuxna. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Hell Carlsson, Hedvig-Christina (2014). Läsa för livet: Bibliotekschefers syn på litteraturförmedling för vuxna. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Kinnell, Margaret & Shepherd, Jennifer (1998). Promoting reading to adults in UK public libraries. London: Taylor Graham. Kulturrådet (2014). Handlingsprogram för läsfrämjande. Ledin, Maria (2005). Barnbibliotekariers kompetens och kärnkunskaper på området litteraturförmedling och läsfrämjande arbete. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Ljung, Erika (2006). Läsfrämjande verksamhet för vuxna. En kvalitativ undersökning av bibliotekariers arbetsmetoder, litteraturförmedlande roll och kompetens. Uppsala: Institutionen för ABM Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Läsprojekt: inspirationsbok för förskola, skola och bibliotek. (2007). Lund: Btj. Persson, Magnus (2012). Den goda boken: samtida föreställningar om litteratur och läsning. Lund: Studentlitteratur. Ross, Catherine Sheldrick; McKechnie, Lynne & Rothbauer, Paulette M. (2006). Reading matters: what the research reveals about reading, libraries, and community. Westport, Conn.: Libraries Unlimited. Rydbeck, Kerstin (2013). Läsargemenskapernas komplexa landskap: om bokcirkelbegreppet och utvecklingen av svensk bokcirkelverksamhet, med speciellt fokus på folkbibliotekens och studieförbundens cirklar. Ingår i Frenander, Anders & Nilsson, Skans Kersti (red.), Libraries, black metal and corporate finance: Current research in Nordic Library and Information Science: Selected articles from the 40th anniversary conference of the Swedish School of Library and Information Science, s. 112–135. Borås: Högskolan i Borås. Rydsjö, Kerstin & Elf, AnnaCarin (2007). Studier av barn- och ungdomsbibliotek: en kunskapsöversikt. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Rydsjö, Kerstin, Hultgren, Frances & Limberg, Louise (red.) (2010). Barnet, platsen, tiden: teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Rönström, Thomas (red.) (2000). Ett läsande Norden: bokprat, barnbokskaravaner och lässtafetter. Köpenhamn: Nordiska litteratur- och bibliotekskommittén. Sandin, Amira Sofie (2011). Barnbibliotek och lässtimulans: delaktighet, förhållningssätt, samarbete. Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Schmidt, Catarina (2015). ”Vi packar mängder med böcker, kanelgifflar, saft och kör ut”. En rapport om läsfrämjande insatser hos folkbiblioteken i sex län/regioner. Halland: Regionbibliotek Halland. Schultz Nybacka, Pamela (2005). Människans väg till boken – en studie om böcker och läsande efter momssänkningen. Slutrapport från bokpriskommissionen och projektet Bookonomy. Svensk biblioteksförening (2009). På säker grund: en Delfiundersökning om vilken biblioteksforskning som behövs. Rapport. Thorhauge, Jens (1995). Luk up for skønlitteraturen: Om skønlitteraer formedling i folkebiblioteket. Ingår i: Munch-Petersen, Erland, (red.) Litteratursociologi: en antologi. Ballerup: Dansk BiblioteksCenter. Tveit, Åse Kristine (2004). Innganger: om lesing og litteraturformidling. Bergen: Fagbokforlaget. Wilhelmsson, Wiviann (red.) (2000). Som fisken i vattnet: barnens väg till språk och läsande: en idébok. Lund: Bibliotekstjänst. Øster, Anette (2004). Læs !les läs: læsevaner og børnebogskampagner i Norden. 1. udg. Fredriksberg: Roskilde Universitetsforlag. 18