Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
bilder och ett behov av samarbete mellan bibliote
k och folkbildning/studieförbund (Eriksson m.fl. 2013). Läs för mig pappa! är också namnet på ett större läsfrämjande program, genomfört i samverkan mellan fackföreningsrörelsen, ABF och En bok för alla. Idén till Läs för mig pappa! väcktes av LO:s rapporter om medlemmarnas fritidsvanor, och programmet utgår från såväl läsandets genusdimension som klassaspekt. Läs för mig pappa! började som ett projekt 1999 och utvecklades sedermera till en bestående programverksamhet. Till verksamheten hör författarbesök, information om barns språkutveckling, studiebesök på bibliotek, och utdelning av gåvoböcker för både pappor och barn. År 2013 kunde man räkna med att Läs för mig pappa-verksamheten genomförts på ett 30-tal orter i landet, och mer än 2000 män deltagit (Lundgren & Kallenberg 2013). Såväl deltagarundersökningar som utvärderingsdagar har förekommit inom ramen för verksamheten. En handledning till programmet har författats av Gunnar Klaesson (2011). En magisteruppsats om verksamheten har skrivits av Emma Larsson (2009). Det finns flera liknande projekt runtom i världen där fäder uppmuntras att läsa högt för sina barn och agera läsande förebilder. I Tyskland har exempelvis projektet Mein Papa liest vor! (Min pappa läser för mig!) initierats av läsfrämjandeorganisationen Stiftung Lesen. I projektbeskrivningen uppges bland annat att projektet syftar till att möjliggöra för fäder att stärka sin roll som läsande förebild. Här uppmanas pappor också att ta ett ansvar som läsande fäder. I det norska projektet Les for meg, pappa! betonas vikten av goda läsande förebilder, speciellt bland småbarnsfäder och andra manliga vuxenpersoner. Projektet är initierat av Foreningen !les och pågick 2009–2011. Kompisar som läsande förebilder Reading Champions Kompisar hör till en viktig kategori vad gäller ungas läsande förebilder (Clark, Osborne & Dugdale 2009). Att kompisar påverkar ungas läsvanor har inte minst betonats inom forskningen kring läsattityder (McKenna 2001). I flera projekt och kampanjer har man arbetat med att låta unga agera läsande förebilder åt andra unga. I England har man exempelvis använt metoden att rekrytera framstående skolelever till att bli ”Reading Champions”, med uppgiften att uppmuntra pojkar att läsa. En ”Reading Champion” kan nomineras till priserna brons, silver eller guld för sin insats. Verksamheten har initierats av den brittiska läsfrämjande organisationen National Literacy Trust och har pågått sedan år 2000. Programverksamheten Reading Champions har ett särskilt fokus på pojkar och män och manliga läsande förebilder. I anslutning till denna verksamhet har man också tagit fram studien Young People and Reading (Clark, Torsi & Strong 2005), som bland annat kartlägger ungas läsvanor, attityder till läsning och faktorer som kan ge läsmotivation. Läskompisar Förebildstanken är central inom så kallade Book Buddy Reading-program, vars grundtanke är att para ihop läsare som befinner sig på olika nivå. Exempelvis har 55