Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
With Books 2: closing the reading gap (2009) tagi
t sig an frågan om manliga förebilder inom biblioteksvärlden. Sullivan förfäktar tesen att den ojämna fördelningen mellan kvinnor och män inom biblioteksyrket på olika sätt verkat hindrande på pojkars läsning. Bland annat menar han att av pojkar föredragna genrer marginaliserats till följd av litteraturläsningens ”feminisering” inom biblioteksverksamheten. Biblioteket kan emellertid göras till en välkomnande och inbjudande plats för pojkar genom att i högre grad vädja till deras önskemål och behov, är hans tes. För att minska läsklyftan mellan pojkar och flickor bör man utgå från böcker som pojkar föredrar att läsa. Frågan hur man får unga pojkar att läsa har större prioritet än frågan vad de läser. Sullivans position som litteraturförmedlare kan betraktas som pragmatisk, enligt den typologi som tidigare redovisats. Enligt flera undersökningar tenderar pojkar att i högre grad än flickor föredra böcker med ett icke-fiktivt innehåll. Vidare tenderar pojkar att attraheras till en viss typ av fiktion. Humor, sport, science fiction och fantasy hör till vanligt förekommande preferenser vad gäller pojkars läsning. Sullivan förespråkar därför program baserade på dessa genrer. För att nå ut till målgruppen unga pojkar rekommenderar han också olika typer av uppsökande verksamhet i syfte att ta biblioteket dit pojkar befinner sig. Bland exemplen märks samarbeten mellan bibliotek och scoutrörelse, bibliotek och skola, samt bibliotek och idrottsföreningar. Omvänt bör man arbeta för att få män att besöka biblioteket. Pappor bör exempelvis uppmuntras till delaktighet vid högläsningsstunder för barn. Sullivan rekommenderar också mentorskap i läsfrämjandet, ett begrepp som passande nog härrör från ett av den västerländska litteraturens centrala verk. Det är i frånvaron av fadern som Odysseus son Telemachos uppfostras av Mentor. Pappor som läsande förebilder Läs för mig, pappa! Förebildstanken är central inom läsfrämjandeprojekt och kampanjer med pappor som specifik målgrupp. Vad gäller läsande förebilder inom den innersta familjekretsen finns flera projekt och kampanjer som syftar till att uppmuntra och ge stöd åt pappor, eller blivande pappor, att agera läsande förebilder för sina barn, ofta med det uttalade syftet att påverka negativa läsattityder bland pojkar. Ett sådant projekt är Pojkar, pappor och prat om böcker, som pågick 2006–2007 i fyra västernorrländska kommuner, med läsovana pojkar på högstadiet och deras fäder som målgrupp. Manliga förebilder var också huvudfokus i projektet Muhammad från Frostmofjället. Berättelser om manlighet i mångkulturella miljöer, ett projekt som genomfördes 2007–2010 i samarbete mellan Länsbiblioteket i Västerbotten och Jämtlands läns bibliotek, med särskild inriktning på socioekonomiskt utsatta områden. Ett annat projekt där manliga förebilder betonats är Läsbryggan, som genomfördes i samarbete mellan bland andra ABF, folkbibliotek, fackföreningar, skolor och idrottsföreningar. Målet med detta projekt var att ändra mäns och pojkars förhållningssätt till läsning och litteratur, bland annat genom att anordna så kallade ”Läs för mej pappadagar”. Bakgrunden till projektet var ett identifierat behov av läsande manliga före54