Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Kapitel 5. Lästips och bokpresentationer Reader’s
Advisory Den specifika form av service som innebär att ge förslag på läsning går (framför allt i USA) under beteckningen Reader’s Advisory. Reader’s Advisory är en form av litteraturförmedling, och på samma sätt som man kan skilja på direkt och indirekt litteraturförmedling, kan man skilja mellan direkt och indirekt Reader’s Advisory. Direkt Reader’s Advisory kan till exempel ges i form av ett samtal, där en serie frågor ställs till en användare i syfte att göra en icke-dömande inventering av dennes läsintresse, och ge tips och råd utifrån dessa. Den svenska motsvarigheten kallas för ”referenssamtal”, som mer övergripande handlar om interaktion/kommunikation mellan bibliotekarien och användaren för att tillgodose den senares behov av information, men som mer specifikt också kan handla om att ge råd och tips i valet av läsning. Som ett exempel på indirekt Reader’s Advisory kan den svenska Barnbokskatalogen nämnas. Barnbokskatalogen ges ut varje år av Barnens bibliotek tillsammans med Kulturrådet, och presenterar ett urval aktuella barn- och ungdomsböcker i syfte att ge vägledning och inspiration till läsning. Ett aktuellt exempel på digitala boktips är den bokbläddrare man låtit utveckla för Kista stadsbibliotek, där man på större pekskärmar på ett åskådligt sätt får tips på böcker och information om tillgänglighet. Reader’s Advisory har i jämförelse mellan förr och nu inneburit att relationen mellan läsare och bibliotekarie blivit allt mindre didaktisk. Om man förr ansåg sig veta vad som var bra för läsaren och pekade ut vissa bestämda riktningar, har man idag blivit mer av en länk mellan boken och läsaren. Reader’s Advisory hör till bibliotekens grundläggande funktioner, men används också i bokhandelssammanhang, i såväl direkta som indirekta former. Bohandelsjätten Amazon har exempelvis ett väl utvecklat system för att utifrån givna preferenser vägleda läsaren vidare; en form av Reader’s Advisory Service, om än med kommersiella förtecken. För en bok om Reader’s Advisory rekommenderas Saricks (2005). Bokprat Bokpresentationer i form av så kallade bokprat hör till de vanligast förekommande läsfrämjandemetoderna på folkbiblioteken, och har rentav betecknats som den dominerande metoden i barnbibliotekens litteraturförmedlande verksamhet (Törnfeldt 1994). Bokprat är en betydligt vanligare aktivitet i folkbibliotekens läsfrämjandearbete bland barn och unga, än exempelvis bokcirklar. Hur metoden används på svenska barn- och ungdomsbibliotek är föremål för ett flertal uppsatser och examensarbeten. Bokprat kan ha flera olika målgrupper, och i antologin På tal om böcker (2005) påpekas att bokprat kan fylla en viktig funktion inte minst för svaga 62