Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
För att sammanfatta: till de väsentliga faktorer
som skapar läsmotivation hos unga hör litteraturens upplevda relevans för det egna livet, tillgång till ett större läsmaterial, generöst med tid till läsning, valfrihet i urvalet samt möjlighet till social interaktion kring det lästa. Läsundervisningen inom svensk grundskola – så som den enligt Skolverkets rapport från år 2007 till stora delar bedrivs – står följaktligen i strid med vad forskningen säger om läsmotivation, på praktiskt taget varje punkt. Lägg därtill att forskning om läsning utanför skolan påvisat ett positivt samband mellan läsförmåga och tillgång till böcker i hemmet (Clark m.fl. 2011); att barn som äger egna böcker läser oftare och med större behållning än barn som inte gör det (Clark & Poulton 2011); att barn som kommer från hem där läsning värderas har större benägenhet att utvecklas till läsare (Clark & Rumbold 2006); att lustläsning påverkas starkt av relationer mellan lärare och barn, liksom barn och familjer (Cremin m.fl. 2009); samt ett stort antal studier som pekar på att föräldrar och hemmiljö är avgörande för barns läsning (se exempelvis Close 2001) och en bild börjar framträda där sociokulturella faktorer tillåts att i mycket hög grad bestämma vilka som blir läsare och vilka som inte blir det. Referenser Baker, Linda, & Wigfield, Allan. (1999). Dimensions of Children’s Motivation for Reading and Their Relations to Reading Activity and Reading Achievement. Reading Research Quarterly 34, s. 452–477. Clark, Christina (2011). Setting the baseline. The National Literacy Trust’s first annual survey into young people’s reading – 2010. London: National Literacy Trust. Clark, Christina & Akerman, Rodie (2006). Social inclusion and reading: an exploration. London: National Literacy Trust. Clark, Christina, & Douglas, Jonathan (2011). Young people’s reading and writing: An in-depth study focusing on enjoyment, behaviour, attitudes and attainment. London: National Literacy Trust. Clark, Christina, & Poulton, Lizzie (2011). Book ownership and its relation to reading enjoyment, attitudes, behaviour and attainment. London: National Literacy Trust. Clark, Christina & Rumbold, Kate (2006). Reading for pleasure: a research overview. London: National Literacy Trust. Clark, Christina & De Zoysa, Sarah (2011). Mapping the interrelationships of reading enjoyment, attitudes, behaviour and attainment: An exploratory investigation. London: National Literacy Trust. Clark, Christina, Woodley, Jane & Lewis, Fiona (2011). The Gift of Reading in 2011: Children and young people’s access to books and attitudes towards reading. London: National Literacy Trust. Close, Robin (2001). Parental Involvement and Literacy Achievement: The research Evidence and the Way Forward. London: National Literacy Trust. Cremin, Teresa; Mottram, Marilyn; Collins, Fiona; Powell, Sacha & Safford, Kimberly (2009). Teachers as readers: building communities of readers. Literacy, 43(1), s. 11–19. Du Toit, Cecilia Magdalena (2004). Transition, text and turbulence: factors influencing children’s voluntary reading in their progress from primary to secondary school. Diss. University of Pretoria, 2004. Department for Education (2012). Research evidence on reading for pleasure. Education standards research team. London: Department for Education. Frid, Nina (2012). Slutet på boken är bara början: om läsarsamtal, bokcirklar & bibliotek. Lund: BTJ förlag. 27