Med läsning som mål. Om metoder och forskning på d
et läsfrämjande området 1
Bengtson, Johanna (2006). Utvärdering av projekte
t I rörelse år 1. Brink, Lars (2000). Försvunna bokslukare?: om läslust och läsvanor hos elever i grundskolan i fyra Gävleborgskommuner. Gävle: Högskolan i Gävle. Burås Storø, Ole Ivar (2008). Evalueringsrapport Idrett og Lesing 2006–2008. Foreningen !les 2008. Cassel West, Caroline & Knochenhauer, Ann-Charlotte (2006). Läsningens goda kretslopp: en studie av hemmets, skolans och skolbibliotekets betydelse för barns läsning. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Clark, Christina (2008). Britain’s Next Top Model. The impact of role models on literacy. London: National Literacy Trust. Clark, Christina & Burke, David (2012). Boys’ Reading Commission. A review of existing research to underpin the Commission. London: National Literacy Trust. Clark, Christina; Osborne, Sarah & Dugdale, George. (2009). Reaching Out with Role Models. Role models and young people’s reading. London: National Literacy Trust. Clark, Christina; Torsi, Stephen & Strong, Julia (2005). Young People and Reading: A School Study Conducted by the National Literacy Trust for the Reading Champions Initiative. London: National Literacy Trust. Ellis, Sue & Coddington, Cassandra S. (2013). Reading Engagement Research: Issues and Challenges. Ingår i Hall, Kathy; Cremin, Teresa; Comber, Barbara & Moll, Luis C. (red.) International handbook of research on children’s literacy, learning and culture. Hoboken: Wiley. Eriksson, Kent, Nordlinder, Eva och Schultz, Eivor (2014). Projektet läsbryggan – ett samarbete mellan bibliotek och ABF i Västernorrland. Ingår i: Årsbok om folkbildning. Forskning & utveckling 2013. Stockholm: Föreningen för folkbildningsforskning. Föreningen Kulturstorm (2011). Men läs då!: Tre år av läsfrämjande i Västerbotten. Umeå: Föreningen Kulturstorm. Helvig, Monica (2007). ”Før hatet jeg å lese – nå elsker jeg å lese!”: En evaluering av pilotprosjektet ”Idrett og lesing”. Foreningen !les 2007. Klaesson, Gunnar (2011). Läs för mig pappa! En handledning. Stockholm: En bok för alla. Kohkoinen, Anette (2008). I rörelse. Projektet som förenar läsning och idrott i Västerbotten 2005–2007. Slutrapport. Kåreland, Lena (2009). Estetik och livskunskap i skolans litteraturläsning. Ingår i: Nilsson, Skans Kersti & Pettersson, Torsten (red.). Litteratur som livskunskap – tvärvetenskapliga perspektiv på personlighetsutvecklande läsning. Borås: Högskolan i Borås. Larsson, Emma (2009). En godnattsaga för demokratin? En undersökning av ett läsfrämjande projekt i facklig regi. Borås: Högsk. i Borås, Bibliotekshögskolan/Biblioteks- och informationsvetenskap. Magisteruppsats. Litteraturutredningen (2012). Läsandets kultur: slutbetänkande. Statens Offentliga Utredningar 2012:65. Stockholm: Fritzes. Lundgren, Torbjörn & Kallenberg, Lena (2013). Läsandet bär demokratin: Om folkrörelsernas läsfrämjande erfarenheter och arbetsformer. En rapport från Arbetsgruppen för ett läslyft i Sverige. Lynch, Jacqueline (2002). Parents’ self-efficacy beliefs, parents’ gender, children’s reader selfperceptions, reading achievement and gender. Journal of Research in Reading. 25, 54–67. Mac an Ghaill, Máirtín (1994). The making of men: masculinities, sexualities and schooling. Buckingham: Open Univ. Press. McKoy Lowery, Ruth; Sabis-Burns, Donna & Anderson-Brown, Shawn (2008). Book Buddies: Kindergartners and Fifth Graders Explore Books Together. Dimensions of Early Childhood. 36: 3. McKenna, Michael C. (2001). Development of Reading Attitudes. Ingår i: Verhoeven, Ludo & Snow, Catherine E. Literacy and Motivation. Reading Engagement in Individuals and Groups. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. 60