VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 Med den nyvunna friheten kommer
dock en del existentiella frågor, menar Tomas Björkman. – Vad använder jag min frihet och min tid till? För att kunna svara på detta måste jag få klart för mig vad som verkligen är meningsfullt för mig – inte bara vad jag måste göra för att kunna betala hyran. Utan mening blir friheten tom. MER TID, MINDRE KONSUMTIONSHETS Trots en naturlig inneboende längtan efter gemenskap och upplevelser under de kommande åren efter pandemin, finns det även en annan sida av myntet: många människor har fått betydligt mer tid för reflektion och en ökad medvetenhet kring sina livsval. Ekonomiprofessor Micael Dahlen är verksam vid Handelshögskolan i Stockholm. Han är en av dem i Sverige som kanske ägnat mest tid åt frågan om mening med livet, både genom en egen bok på ämnet, samt i en serie studier med sammanlagt omkring 10 000 personer under året som gått. Han håller med om att jakten på syfte och mening accelererade under pandemin. Så var kan vi då vara år 2025? Micael Dahlen är försiktig i sina prediktioner. – Det ärliga svaret är att jag inte har den blekaste aning om var vi är om några år. Det har corona lärt mig med all önskvärd tydlighet. Och jag verkar inte vara ensam, en majoritet i min studie har börjat sätta större värde på tiden här och nu och vad de gör med den. Att inte kompromissa lika mycket – eller skjuta på – vad vi tycker är viktigt och hur vi mår. Micael Dahlen är övertygad om att meningssökandet påverkar hur vi äter och konsumerar i framtiden. – Den påverkan har redan börjat. I mina studier framgår att ungefär en fjärdedel av alla svenskar har börjat göra mer meningsfulla val – för hälsan, klimatet, socialt eller av andra anledningar. Och ungefär hälften planerar att äta och konsumera mer meningsfullt än de redan gör. Vad tror du får människor att ta det steget? – Pandemin har blivit en viktig påminnelse om något som malde i allt fler människors bakhuvuden redan innan, inte minst i den accelererande klimatkrisen: att det inte går att välja precis vad som helst och när som helst i all evighet, som vi tagit för givet innan. Vi måste ta ansvar för de val vi gör nu. Kommer vi värdera ledig tid mer än konsumtion av prylar och resor? – Den frågan är väldigt lätt att svara på: Ja. Det är också en del av förklaringen till varför ungefär en tredjedel i vår studie svarar att de mår bättre nu än för ett år sen. Många säger att de vill minska skärmtid och konsumera mindre sociala medier i framtiden. Hur kan tekniken hjälpa oss att hitta eller frigöra mer tid istället för att sluka oss? – Det har den i allra högsta grad redan börjat göra under pandemin. I genomsnitt har vi fått en timme extra genom att arbeta och plugga via skärmen istället för att pendla. Dessutom börjar vi nu äntligen förstå att sociala medier, vare sig det är Facebook, Zoom eller Clubhouse, är till just för att vara mer sociala snarare än mindre. Vi vill umgås, samverka och komma närmare varandra istället för att bara visa upp oss, jämföra oss och tävla. När vi konsumerar i framtiden, vad kommer vi då att prioritera? – Den viktigaste skillnaden är att vi kommer använda verbet konsumera mindre. Vilken typ av upplevelser tror du blir viktigare i framtiden? – De som är gemensamma, berikande eller utvecklande. 101
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER