VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
SC ALE-UP – Det fanns redan hybridbilar sedan län
ge, men Tesla gjorde det coolt att äga en elbil. Och först när det finns en tillräcklig konsumentbas vågar politikerna satsa. Företagen kan inte bara vänta på att regleringar kommer, någon måste våga gå i bräschen. Men många företag har fortfarande en kortsiktig horisont. Hur kan de nya foodtech-bolagen skaka om? – Tiden har aldrig varit bättre för startups, men det är betydligt enklare att skala upp med en digital lösning. En bonde kan däremot inte göra på samma sätt och primärproduktionen hamnar därför ofta utanför kapitalet som flödar in i sektorn. Kanske man kunde samarbeta kring en oberoende riskkapitalfond i branschen, där filantroper, storbolag och pensionsfonder gemensamt sätter en riktning? Generellt finns det enormt mycket kapital som söker högre risk för att få avkastning. Och man kan inte bara fokusera på att bygga fler appar. KUNDINSIKTER FÖR FRAMTIDEN För att en aktör som ICA ska kunna fortsätta bidra till utvecklingen för ett mer växtbaserat och svenskproducerat utbud och hamna rätt med nya produktlanseringar, är förståelsen för kundernas behov och preferenser en viktig nyckel. ICA har över 12 miljoner kundbesök per vecka och genom ICAs kunddatabas finns köpdata från 4,5 miljoner lojala kunder. ICA har även en kundpanel med 5000 personer där vi kan ställa skräddarsydda frågor. - Vi genomför regelbundet en mängd olika konsumentundersökningar med allmänheten som ger oss insikter kring vad till exempel en flexitarian vill ha i dag, och hur våra kunder vill äta mer växtbaserat. Utöver detta engagerar vi till en aktiv dialog i sociala medier. Den förståelsen för kunden och marknaden kan vi nyttja när vi därefter kommersialiserar och utvecklar vår affär ytterligare, säger Sara Rosendahl. Hon nämner även den direkta kunddialogen i butik som en viktig komponent i utvecklingen. – Ett bra exempel är ICA Supermarket Söder i Malmö. De har, som så många andra butiker, en populär förslagstavla i butiken där alla kunder kan skriva upp sina idéer. Den typen av till synes enkla lokala handlarinitiativ, tillsammans med stort fokus på såväl svensk som global kundinsikt hos ICA centralt, bidrar till viktig framtidsförståelse. Daniel Skavén Ruben, som brottas med trösklar varje dag och samtidigt bevakar utvecklingen för konsumenters preferenser och prioriteringar, ser mycket positivt på framtiden. – Jag vet att vi kan optimera matsystemet så att det blir bra för miljö, hälsa, klimat och att det blir resilient och lönsamt. Produktion, distribution och konsumtionen av mat kommer att förändras radikalt. Om vi kan bli bättre på att skala upp goda initiativ är jag övertygad om att vår generation inte bara kommer att kunna utrota hungern i världen, utan även skapa ett matsystem som bidrar till att lösa några av våra svåraste utmaningar. 17
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER