VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
K ONSUMENTEN 2025 den totala arbetskraften inom E
U arbetade hemifrån på heltid under pandemin. 3 Men det intressanta följer. Hur ser situationen ut när pandemin ebbat ut? I BCG-rapporten menar tillfrågade företagsledare att hybridarbete – alltså en kombination mellan att arbeta från kontoret och på distans – kommer att vara vägen framåt, åtminstone för 65 procent av de anställda. 18 procent väntas kunna arbeta helt på distans. 4 En långsiktig hybridmodell skulle troligtvis innebära förändringar när det gäller transport och konsumtion, men också en ny syn på ägande och boende. Medan vissa städer sett en ökning av antalet personbilar istället för trängsel i kollektivtrafiken, finns det också rapporter om hur rusningstrafiken kunnat reduceras kraftigt i hemmaarbetartider. 5 Bara att eliminera viss pendling beräknas dessutom kunna möjliggöra kostnadsbesparingar på mellan 10-40 000 kronor per år och anställd. 6 En global undersökning på uppdrag av Sodexo framhåller att det finns goda möjligheter till vinster för företag som även fortsättningsvis nyttjar distansarbetets potential. Bland annat är det effektivisering, lägre lokalkostnader och global talangrekrytering som lyfts fram. Man påpekar samtidigt att den nya arbetsformen kräver investeringar i digitala hjälpmedel, företagskultur och ett nytt ledarskap. 76 procent av distansarbetarna i undersökningen säger även att matleveranstjänster från arbetsgivare skulle kunna göra dem mer engagerade och motiverade i sitt arbete. 7 Det minskade behovet av kontorsyta ställer förstås krav på omvandlingen av många kommersiella fastigheter. Att bygga fler bostäder av dagens kontorslokaler kräver möjligen mer flexibla regelverk i framtiden. 8 Att kunna hålla distansen blir viktigare i framtiden, liksom implementeringen av fler lösningar med kontaktlösa lås och skärmar. Kanske blir det ett genombrott för ansiktsigenkänning och andra kontaktlösa sätt att identifiera sig? 9 Även hemmakontoren behöver förstås kärlek. En ökad privat efterfrågan på höjoch sänkbara skrivbord, bättre belysning och bekvämare kontorsstolar är en effekt. Flera nya aktörer etablerar sig med flexibla och estetiskt tilltalande alternativ som ska passa in i en hemmamiljö. Samtidigt ökar framväxten av hälsoappar som hjälper medarbetare att ta mikropauser och få in rörelse i vardagen. 10 DET BEKVÄMA LIVET En rapport från konsultföretaget McKinsey går igenom de beteendeförändringar som väntas fastna under åren som följer. De är alla sprungna ur digitaliseringen: online-leveranser, digital sjukvård, distansarbete, distansundervisning och underhållning. Kort sagt handlar det om en stor sam11 hällsförändring som för många människor bidrar till ökad bekvämlighet och vardagsförenkling. När viktiga funktioner som arbete, skola och vård har blivit mer tillgängliga uppstår en rad intressanta fördelar och möjligheter. Vad som tidigare ansetts vara uttryck för bekvämlighet har nu blivit nödvändigheter. 12 För handeln är detta ett ständigt pågående skifte. Deloitte menar att ”bekvämlighet är det nya slagfältet”, och hänvisar till en rapport som visar att 50 procent av konsumenterna spenderade allt mer pengar på just bekvämlighet, redan innan covid-19 accelererade utvecklingen ytterligare. 13 Inne på kontoren hade de öppna landskapen redan börjat möta en hel del kritik, och efter pandemin är det inte osannolikt att planlösningarna visar en återgång till fler mindre rum — och bättre ventilationssystem. Konsumenter blir med andra ord allt mer kräsna när det gäller snabba leveranser, smidiga betalningar, tydlig lagerinformation och möjligheten att handla på det sätt som passar individen just för tillfället. Detta stäl78
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER