VÄXA TILLSAMMANS 1
VÄXA TILLSAMMANS FÖRORD
VÄXA TILLSAMMANS SUMMERING
RAPPOR T SUMMERING värdekedjans behov bättre. Lär
domar från techvärlden kan implementeras i livsmedelssektorn – betatester, utvecklingssprintar, snabba misslyckanden och tät dialog mellan forskning och näringsliv. 2. KONSUMENTEN 2025 ICA har identifierat och kartlagt fem teman som kommer att prägla konsumentens vardag år 2025. 1. Olikheter skapar fler behov: Bland de konsumenttrender som har accelererats av pandemin finns en differentiering mellan människor. Vi går olika framtider till mötes. Aldrig har det varit så viktigt att förstå konsumenters behov som nu. 2. Det digitala och bekväma livets möjligheter: Många arbetsmoment och vardagssysslor har blivit än mer digitaliserade på kort tid, vilket kommer att få intressanta konsekvenser under de kommande åren. Hela kundresan är under omkonstruktion, och för matkonsumtionen kan det handla om en smärre revolution. 3. Hemmets stora renässans: Det familjära och lokala präglar världen efter corona. Det kan ge en nytändning för såväl heminredning som för den svenska landsbygden. En mindre värld kanske kan erbjuda en mer hållbar framtid? 4. Längtan efter upplevelser och gemenskap: Framtiden är i allra högst grad något människor i Sverige ser fram emot att möta tillsammans med andra. Vi längtar efter gemenskap, restaurangbesök och upplevelser. 5. Flerdimensionell jakt på mening och hälsa: Klimatengagemang, tidsfrihet och mental utveckling kommer att prägla morgondagens konsumenter. Frågan väcks om vad konsumtionen i sig har för värde. 3. FRAMTIDSBRIEFEN: EN KOMPASS FÖR VÄXTBASERAT Vilka är människors drivkrafter och barriärer till växtbaserad mat? Svaren skapar en nulägesbild och en framtidsprognos som kan hjälpa fler att bidra på resan mot ett hållbart matsystem. I ICAs undersökning ’Växtbaserat 2025’ träder fem nyckelinsikter fram kring närmsta årens utveckling för växtbaserat. Ursprungsvurmen: Lokalt engagemang, den egna hälsan och nyfikenhet på människorna bakom maten – alla driver de på en allt mer prioriterad aspekt av matköpen: Ursprunget. Kvinnorna visar vägen: Kvinnor äter mer vegetariskt än män, och har större förståelse för matens klimatpåverkan. Genusperspektivet kan komma att spela stor roll för framtidens mat. Näring ger bäring: Konsumenter vill ha koll på matens näringsinnehåll och efterfrågar näringsmärkningar på de växtbaserade alternativen. Näringsfokus är också en nyckel till det gröna för dem som föredrar kött, fisk och kyckling. Imiterat eller inspirerat: Det är skillnad på växtbaserat som efterliknar köttprodukter i smak, färg och textur och de alternativ som stoltserar över att vara grönsaker i sin naturliga form. Den nya växtbaserade maten bildar olika läger. Klimatet – en prisvärd drivkraft: Klimatet är den starkaste drivkraften till att äta växtbaserat. När människor i Sverige ska göra sina matinköp mer prisvärda vänder de sig också till klimatsmarta lösningar. Samtidigt upplever många de växtbaserade alternativen som dyra. I framtiden blir mer prisvärda alternativ viktiga för att driva förändring. 7
VÄXA TILLSAMMANS RECAP ’MATREVOLUTIONEN'
VÄXA TILLSAMMANS VÄXA TILLSAMMANS:
VÄXA TILLSAMMANS - SCALE-UP
VÄXA TILLSAMMANS - FRÄMJA LOKALA EKOSYSTEM
VÄXA TILLSAMMANS - SAMVERKAN OCH ÖPPEN INNOVATION
VÄXA TILLSAMMANS KONSUMENTEN 2025
VÄXA TILLSAMMANS FRAMTIDSBRIEFEN – KOMPASS FÖR VÄX
TBASERAT
VÄXA TILLSAMMANS KÄLLOR OCH NOTER